این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم پیراپزشکی و توانبخشی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۵۴-۶۳

عنوان فارسی بررسی جنبه‌ی محتوایی مهارت تعریف واژه در کودکان ۵/۷-۴/۵ ساله کم شنوا
چکیده فارسی مقاله هدف: مهارت تعریف واژه یکی از مهارت های پیچیده زبان است که دانش زبانی و فرازبانی نقش موثری در آن دارند. آسیب شنوایی در کودکان، موجب تاخیر در فراگیری زبان درکی و بیانی می ‌شود. این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه رشد جنبه محتوایی تعریف واژه در کودکان کم شنوا و طبیعی در سنین5/7-5/4 ساله انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی به روش مقطعی مقایسه ای بود و جامعه ی آماری این مطالعه شامل 37 کودک کم‌شنوا ‌( با سمعک و کاشت ‌حلزون) و 37 کودک بدون آسیب شنوایی 5/4 تا 5/7 سال در شهر کرج می باشد. در هر دو گروه 10 کودک در سن 5/5-4/5، 12 کودک در سن 6/5-5/5 و 15 کودک در سن 7/5-6/5 سال می باشند. در هر دو گروه مورد بررسی 15دختر کم شنوا و 22 پسر کم شنوا هستند. آزمایه مورد استفاده آزمون مهارت تعریف واژه ‌می ‌باشد، که در سال 1390 توسط مهری محمدی برای سنین اول تا سوم ابتدایی ساخته شد و سپس مریم ملکیان در سال 1393 پایایی این آزمون را برای گروه سنی 4/5-7/5 سال تایید کرد.جهت تحلیل نتایج، از آزمون‌ تی در نسخه‌ی 22 SPSS استفاده شده است. یافته ‌ها: نتایج نشان داد که عملکرد کودکان کم‌ شنوا در جنبه‌ی محتوایی، تفاوت معناداری با کودکان طبیعی دارد (0/007=p)؛ به طوری که کودکان طبیعی عملکرد بهتری را نسبت به کودکان کم شنوا از خود نشان داده اند. نتیجه ‌گیری: با توجه به نتایج کسب شده، می توان نتیجه گرفت که مهارت تعریف واژه نیز همانند سایر مهارت های زبانی در کودکان کم شنوا دارای تاخیر بوده و نیازمند آموزش و توانبخشی می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسیب شنوایی، مهارت تعریف واژه، جنبه محتوایی

عنوان انگلیسی Comparison of Content Aspect in Word Definition Skill in Hearing-Impaired and Normal-Hearing Children between 4.5 and7.5 Years Old
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: Word definition skill is one of the sophisticated language skills with linguistic and meta-linguistic knowledge play important role. Hearing impairment in children leads to delays in receptive and expressive language learning. This study aims to investigate and compare the growth of the content aspect of the word definition skill for hearing-impaired and normal-hearing children between 4.5 and7.5 years old. Methods: This study had a descriptive-analytic cross-sectional method. Statistical population included 37 hearing-impaired (by hearing aid and cochlear implant) and 37 normal-hearing children from 4.5 to 7.5 years old in Karaj. In both groups, there were 10 children from 4.5 to 5.5 years old, 12 children from 5.5 to 6.5 years old, and 15 children from 6.5 to 7.5 years old. The studied groups included 15 hearing-impaired girls and 22 hearing-impaired boys. Our test was the word-defining skill test that had made by Mehri Mohammadi for the first to third grade elementary school children, and then the validity of this test was confirmed by Maryam Malekian for the 4.5 to 7.5 age group. The data were analyzed using t-test statistics in SPSS software (version 22). Results: The results revealed that the performance of hearing-impaired children in the content aspect had a significant difference with normal-hearing children (p = 0.007) and normal-hearing children showed better performance than hearing-impaired children. Conclusion: According to the results, there is a delay in content aspect of the word-definition skill as the other language skills in hearing-impaired children and then training and rehabilitation are needed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Hearing Impairment, Word definition skill, Content aspect

نویسندگان مقاله فروغ الزمان فرخی | F.Z Farrokhi
Department of Speech Therapy , University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences Tehran, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، تهران، ایران

اکبر داروئی | A Darouie
Department, of Speech Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Tehran, Iran
استادیار گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، تهران، ایران

سمانه حسین زاده | S Hosseinzadeh
Department of Biostatistics, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences Tehran, Tehran, Iran
استادیار گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jpsr.mums.ac.ir/article_14936.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات