این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۴، شماره ۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی گروه درمانی شناختی بر میزان باورهای فراآگاهی افراد وابسته به تی. اچ. سی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اعتیاد امروزه به یکی از جدی ترین معضلات جامعه بشری تبدیل شده است که منجر به پیدایش فقر و بیکاری و مهمتر از آن بروز مشکلات مکرر شغلی، اجتماعی و قانونی می­شود. بنابراین هدف اصلی این پژوهش، [m2] تعیین میزان اثربخشی گروه­درمانی شناختی در تغییر سطح باورهای فراآگاهی افراد معتاد به تی. اچ. سی شهرستان خرم­آباد بود. روش­ : این پژوهش به صـورت نیمه­تجربـی بـود کـه در آن از طـرح پـیش­آزمـون - پـس‌آزمـون بـا گـروه کنتـرل اسـتفاده شـد. نمونـه پـژوهش 40 آزمـودنی بـود کـه از میـان مردان معتاد به تی. اچ. سی شهرستان خرم آباد انتخـاب و بـه صـورت[m3]  تصـادفی ساده در گـروه­هـای آزمـایش (گروه­درمانی شناختی) و گواه گمارده شـدند. در مرحله مداخله گروه آزمایش در 8 جلسه تحت آموزش گروه­درمانی شناختی قرار گرفتند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه باورهای فراآگاهی در مراحل پیش­آزمون و پس­آزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه استفاده شد. داده­های پژوهش با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره(مانکووا) تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ها: نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت[H4]  معناداری بین دو گروه نشان داد (06/0p<). یافته­ها حاکی از آن بود که گروه­درمانی شناختی در تغییر سطح باورهای فراآگاهی اثربخش است(001/0P=، 141/18F=). نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد  که گروه­درمانی شناختی بر افزایش باورهای مثبت با ضریب اتا 62/0 و خوداگاهی شناختی با ضریب اتا 61/0، و همچنین بر کاهش تضاد شناختی با ضریب اتای47/0، کنترل­ناپذیری و خطر افکار با ضریب اتا38/0 و نیاز به کنترل افکار با ضریب اتا44/0 تاثیر معنی­داری داشته است.  نتیجه­ گیری:  بنابراین چنانچه افرادی که در حوزه مربوط به مواد مبارزه با مخدر و درمان افراد مبتلا به اعتیاد کار می­کنند، از روش گروه­درمانی شناختی استفاده کنند می­توانند باورهای فراآگاهی مثبتی را در بیماران ایجاد کنند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گروه درمانی شناختی، باورهای فراآگاهی، اعتیاد، تی. اچ. سی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Cognitive Group Therapy on Changing the Level of Meta-cognitive Beliefs in T.H.C
چکیده انگلیسی مقاله Introduction : Addiction nowadays has become one of the most serious problems of human society, which leads to the emergence of poverty and unemployment and, more importantly, the emergence of frequent occupational, social and legal problems.The main purpose of this study was to determine the effectiveness of behavior-dialog therapy in changing the level of negative and positive meta-cognitive beliefs among addicted in Khorramabad city. WorkMethods: This quasi-experimental study was carried out using pretest-posttest design with control group. The research sample consisted of 40 subjects selected from among addicted men in Khorramabad city of Iran and randomly assigned to experimental (of cognitive group therapy) and control groups. At the intervention stage, the experimental group was trained in life-style therapy in 8 sessions. Metacognitive beliefs questionnaire was used for data collection in pre-test and post-test phases for both experimental and control groups. Data were analyzed using multivariate analysis of MANCOVA.  Findings: The results of covariance analysis showed a significant difference between the two groups (p < 0.06). The findings indicated that the of cognitive group therapy of the health care system is effective in changing the level of positive and negative financial implications. Discution and Conclusion: Therefore, people who work in the field of combating drugs and treating people with addiction, use of cognitive group therapy, they can create metacognitive beliefs in patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فریده میرزایی | Farideh Mirzaei
university
، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، ایران.

مریم شاکرمی | Maryam Shakarami
university
دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

زهرا مرمزی پور | Zahra marmazipour
university
دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

مرضیه محمداصلانی | Marzieh Mohammadaslani
university
دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

مهدی یوسف وند | Mahdi Yousefvand
Lorestsn university
دانشگاه لرستان

ندا اسکندری | Neda Eskandari
Master of Clinical Psychology, Islamic Azad University, Kharasgan Branch, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوارسگان، ایران

الهه پرهیزکار | Elahe Parhizkar
M.Sc. Student in Clinical Psychology, Islamic Azad University, Neyshabour Branch, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، ایران


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-4087-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
نوع مقاله منتشر شده روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات