این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۹، شماره ۲۸، صفحات ۱۸۹-۲۳۲

عنوان فارسی شناسایی عوامل، ملاک‌ها و نشانگرهای اعتبارسنجی مدرسه‌های متوسطه نظری ایران
چکیده فارسی مقاله هدف از اجرای پژوهش حاضر، شناسایی عوامل، ملاک‌ها و نشانگرهای اعتبارسنجی به منظور تضمین کیفیت آموزش در مدرسه‌های متوسطه نظری بود. روش پژوهش، چندروشی[1] بود که از دو روش اسنادی و پدیدارشناسی استفاده شده است. برای دسترسی به داده‌های غنی پس از تحلیل اسناد (7 سند داخلی و 17 سند خارجی مرتبط با کلیدواژه‌های منتخب)، از مصاحبه با صاحب‌نظران استفاده شد. مشارکت‌کنندگان در پژوهش بر اساس رویکردی هدفمند و با استفاده از روش موارد مطلوب، از بین خبرگان تعلیم و تربیت، متخصصان اعتبارسنجی و مسئولان اجرایی آموزش و پرورش برگزیده شدند. اشباع نظری به عنوان شاخص کفایت داده‌ها پس از مصاحبه نیمه ساختاریافته با 35 نفر از مشارکت‌کنندگان، به دست آمد. برای گردآوری داده‌ها از تحلیل اسناد و مصاحبه از نوع نیمه ساختاریافته بهره گرفته شد. نتایج نشان داد چارچوب اعتبارسنجی مدرسه‌های متوسطه نظری دارای 7 عامل (ساختار سازمانی، ساختارفیزیکی، عوامل فردی معلم (کادر اداری و آموزشی)، عوامل فردی دانش‌آموزی، عوامل سیاسی، عوامل فرهنگی و هسته فنی تدریس و یادگیری) است. 60 ملاک و 266 نشانگر متناسب با ویژگی‌های مدرسه‌های متوسطه نظری برای عوامل هفتگانه فوق، شناسایی و درنهایت چارچوب پیشنهادی اعتبارسنجی مدرسه‌های متوسطه نظری معرفی شد. [1]. multi-method
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی ---
چکیده انگلیسی مقاله ---
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کاوه محمدی |
دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز و کارشناس ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان

حمید فرهادی راد |
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز

عبدالله پارسا |
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز

یدالله مهرعلیزاده |
استاد دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_38194_1c3dc70f4789e2cbb5f98a1a94dcd915.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-2287783.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات