این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۱۳، شماره ۵۴، صفحات ۷۵-۸۴

عنوان فارسی پیش‌بینی استعداد اعتیاد بر اساس خودتنظیمی ارادی و تحول مثبت نوجوانی در دانش‌آموزان دورۀ دوم متوسطه شهر کرمانشاه
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی استعداد اعتیاد بر اساس خودتنظیمی ارادی و تحول مثبت نوجوانی در دانش‌آموزان دورۀ دوم متوسطه شهر کرمانشاه بود. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود و جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانش‌آموزان دورۀ دوم متوسطۀ شهر کرمانشاه می‌شد که نمونه‌ای شامل 198 نفر به روش خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای از میان آن‌ها انتخاب شد. شرکت‌کنندگان مقیاس تحول مثبت نوجوانی (گلدوف و همکاران، 2010)، ، پرسشنامۀ خودتنظیمی ارادی (فروند و بالتز، 2002) و استعداد اعتیاد (وید و بوچر، 1992) را تکمیل کردند. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از رگرسیون همزمان نشان داد که  متغیرهای خودتنظیمی ارادی و تحول مثبت نوجوانی توان پیش‌بینی استعداد اعتیاد را (در سطح 0.001) دارند. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که بین خودتنظیمی ارادی و تحول مثبت نوجوانی با استعداد اعتیاد رابطۀ معکوس و معناداری وجود دارد، همچنین هم خودتنظیمی ارادی و هم تحول مثبت نوجوانی می‌تواند استعداد اعتیاد را در نوجوانان پیش‌بینی کند. این نتایج نشان می‌دهند که آموزش مهارت‌های خودتنظیمی و اجرای برنامه‌های ارتقا دهندۀ تحول مثبت نوجوانی می‌تواند گرایش نوجوانان به اعتیاد را کاهش دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استعداد اعتیاد، خودتنظیمی ارادی، تحول مثبت نوجوانی، دانش‌آموزان

عنوان انگلیسی prediction of addiction potential based on intentional self regulation and positive youth development in high school students in Kermanshah city
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: The purpose of this study was to predict addiction potential based on intentional self-regulation and positive youth development  in highschool students in Kermanshah. Method: The research method was descriptive-correlational, and the statistical population included all high school students in Kermanshah. A sample of 198 people was selected through multi-stage cluster sampling. Participants completed  the positive  youth development scale (Goldhof et al., 2010), intentional self-regulation questionnaire (Freund and Balts, 2002) and addiction potential scale (Wade and Boucher, 1992) , then data were analyzed by SPSS version 25 software. Results: The results of simultaneous regression showed that intentional self-regulation and positive youth development could predict addiction potential. Conclusion: The results showed that there is a reverse and meaningful relationship between intentional self-regulation and positive youth development with addiction potential, as well as inentional self-regulation and positiv eyouth development  can predict addiction potential in high school students. These results show that self-regulation skills training and the implementation of positive youth development programs can reduce the tendency of adolescence to addiction keywords: addiction potential, intentional self regulation, positive youth development, students
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا خدادادیان | Mohamad Reza Khodadadian
Razi University
دانشگاه رازی کرمانشاه

جهانگیر کرمی | Jahangir Karami
Razi University
دانشگاه رازی کرمانشاه

کامران یزدانبخش | Kamran Yazdanbakhsh
Razi University
دانشگاه رازی کرمانشاه


نشانی اینترنتی http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-2101-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات