این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۱۳، شماره ۵۴، صفحات ۸۵-۱۰۰

عنوان فارسی نقش شیوه‌های تربیتی، استعداد اعتیاد والدین و مزاج فرزند در پیش‌بینی استعداد اعتیاد دانش‌آموزان نوجوان
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش شیوه‌های تربیتی، استعداد اعتیاد والدین و مزاج فرزند در پیش‌بینی استعداد اعتیاد دانش‌آموزان نوجوان انجام شد. روش: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانش‌آموزان نوجوان شهر خوی در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 2472 نفر بودند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 350 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌های شیوه‌های تربیتی، استعداد اعتیاد والدین، مزاج تجدیدنظرشده و استعداد اعتیاد نوجوانان بودند که در اردیبهشت سال 1398 توسط دانش‌آموزان و اولیای آنها تکمیل شد. داده‌ها در نرم‌افزار SPSS-23 با روش‌های ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که شیوه تربیتی مقتدر پدر و مادر و نمره مزاج فرزند با استعداد اعتیاد دانش‌آموزان نوجوان به‌طور کلی و هم در دخترها و پسرها رابطه منفی و معنادار و شیوه‌های تربیتی مستبد و بی‌اعتنا پدر و مادر و استعداد اعتیاد پدر و مادر با استعداد اعتیاد دانش‌آموزان نوجوان به‌طور کلی و هم در دخترها و پسرها رابطه مثبت و معنادار داشت، اما شیوه تربیتی سهل‌گیر پدر و مادر با استعداد اعتیاد دانش‌آموزان نوجوان به‌طور کلی و هم در دخترها و پسرها رابطه معناداری نداشت. همچنین شیوه‌های تربیتی، استعداد اعتیاد والدین و مزاج فرزند با هم به‌طور معناداری توانستند 6/38 درصد از تغییرات استعداد اعتیاد دانش‌آموزان نوجوان، 5/40 درصد از تغییرات استعداد اعتیاد دانش‌آموزان دختر و 6/46 درصد از تغییرات استعداد اعتیاد دانش‌آموزان پسر پیش‌بینی نمایند. نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌دهنده نقش شیوه‌های تربیتی، استعداد اعتیاد والدین و مزاج فرزند در پیش‌بینی استعداد اعتیاد دانش‌آموزان نوجوان بود. بنابراین، ضروری است که متخصصان و مسئولان بر اساس نقش و سهم متغیرهای مذکور برنامه‌هایی برای کاهش استعداد اعتیاد دانش‌آموزان نوجوان طراحی و اجرا کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of Parenting Styles, Addiction Proneness of Parents and Child's Temperament in Predicting the Addiction Proneness of Adolescent Students
چکیده انگلیسی مقاله Aim: Present research aimed to determine the role of parenting styles, addiction potential of parents and child's temperament in predicting the addiction potential of adolescent students. Method: This study was descriptive from correlation type. Research population was adolescent students of Khoy city in 2018-19 academic years with number of 2472 person. Based on Krejcie and Morgan number of 350 students were selected through random cluster sampling method as a sample. Tools research was the questionnaires of parenting styles, addiction potential of parents, revised temperament and addiction potential of adolescent, that were completed in Ordibehesht of 2019 year by students and their parents. Data in SPSS-23 software with methods of Pearson correlation coefficients and multiple regression with enter model. Results: The findings showed that authoritative parenting style of father and mother and score of child's temperament have a negative and significant relationship with addiction potential of adolescent students in general and in girls and boys and authoritarian and uninvolved parenting styles of father and mother and addiction potential of father and mother have a positive and significant relationship with addiction potential of adolescent students in general and in girls and boys, but permissive parenting style of father and mother haven't significant relationship with addiction potential of adolescent students in general and in girls and boys. Also, parenting styles, addiction potential of parents and child's temperament together significantly could 38/6 percent of variance the addiction potential of adolescent students, 40/5 percent of variance the addiction potential of girl students and 46/6 percent of variance the addiction potential of boy students. Conclusion: The results were indicating the role of parenting styles, addiction potential of parents and child's temperament in predicting the addiction potential of adolescent students. Therefore, it is necessary that experts and planners based on role and share of mentioned variables design and implement programs to reduce the addiction potential of adolescent students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لادن سلطانی | ladan Soltani
Islamic Azad University, Urmia Branch
گروه روان شناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران

علی زینالی | Ali Zeinali
Islamic Azad University, khoy Branch
گروه روان شناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران


نشانی اینترنتی http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-646-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات