این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۱۳، شماره ۵۴، صفحات ۱۳۱-۱۴۴
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر رفتارهای خود-آسیب رسان و عوامل محافظتکننده سوءمصرف مواد در نوجوانان کانون اصلاح و تربیت
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر رفتارهای خود-آسیب رسان و عوامل محافظتکننده سوءمصرف مواد در نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و کار آزمایی بالینی است که با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه نوجوانان 13-17 سال در کانون اصلاح و تربیت نوجوانان در سال 1397 در تهران بود. نمونه نهایی شامل 24 دانشآموز پسر مقطع سوم متوسطه در کانون اصلاح و تربیت شد که بهطور تصادفی در گروه آزمایش و گواه (12 نفر) قرار گرفتند و جلسات آموزشی را برای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه (هفتهای یکبار هر جلسه 2 ساعت) برگزار شد. ابزار پژوهش سیاهه خود گزارشی خود-آسیب رسانی کلونسکی و گلن (2009) و پرسشنامه عوامل خطرساز و حفاظت کننده در برابر مصرف مواد بود. جهت تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیره MANOVA استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که برنامه آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی باعث کاهش نمرات رفتارهای خود آسیبرسان در گروه آزمایششده است و آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی باعث کاهش نمرات خرده مقیاسهای نگرش به مصرف مواد، احساس افسردگی و هیجان خواهی و باعث افزایش نمرات در خرده مقیاسهای جراتمندی و خودکنترلی در گروه آزمایششده است (001/0p<). نتیجهگیری: با توجه به نتایج، توصیه میشود اصول و مفاهیم آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی که درواقع تأیید میزان تأثیر آن در جامعه ایرانی است، برای مشاوران در نظر گرفته شود و در کارگروههای تخصصی و کارگاههای آموزشی و جلسات توانمندسازی، تحلیل و تفسیر شده تا با یادگیری آن بتوانند در جهت کمک به نوجوانان کانون اصلاح و تربیت مورداستفاده قرار دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ذهن آگاهی، نوجوان، سوءمصرف مواد، کانون اصلاح و تربیت
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Mindfulness-Based Training on Self-Harmful Behaviors and Protective Factors of Substance Abuse in adolescent at juvenile correction and rehabilitation center
چکیده انگلیسی مقاله
Aim: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of mindfulness-based training on self-harming behaviors and protective factors of substance abuse among adolescents at the juvenile correction and rehabilitation center at Tehran. Method: The research method was quasi-experimental with pre-test-posttest design with control group. The statistical population of this study consisted of all adolescents aged 13-17 years old at juvenile correction and rehabilitation center in Tehran city. The final sample consisted of 24 male high school students in the juvenile correction and rehabilitation center who were randomly assigned to the experimental and control groups (n=12) and the training sessions were held for the experimental group for 8 sessions (once every 2 hours per week). The measures were the Inventory of Statements about Self-injury by Klonski & Glenn (2009) and Questionnaire of Risk Factors and Protective Factors against Substance Use. Multivariate analysis of variance (MANOVA) was used to analyze the data. Findings: The results showed that mindfulness-based training program reduced self-injurious behaviors in the experimental group and also it reduced substance use attitude, feeling of depression and sensation seeking. There was a significant increase in the dignity and self-control in the experimental group (p < 0.001). Conclusion: Based on the results, it is recommended that the mindfulness-based principles and concepts which in fact were confirmed its impact on Iranian society, can be used for counselors and have been analyzed, interpreted in specialized workgroups and empowerment sessions to learn how they can be used to help adolescents at juvenile correction and rehabilitation center.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیمین حسینیان | simin hoseinien
رقیه نوری پور | Roghieh Nooripour
نیکزاد قنبری | Nikzad Ghanbari
سعید حسین زاده اسکویی | Saeed Hossenzadeh
نشانی اینترنتی
http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-804-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات