این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی و مدیریت انرژی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۲۴-۳۵

عنوان فارسی بررسی عملکرد پیل سوختی غشاپلیمری با میدان شارش پینی لوبیا شکل
چکیده فارسی مقاله شکل و هندسۀ میدان جریان تأثیر مستقیمی بر انتقال واکنشگرها به‌سمت لایۀ کاتالیست و متعاقباً عملکرد پیل سوختی غشاپلیمری دارد؛ ازاین‌رو ارائۀ یک میدان جریان مناسب ضروری است. در پژوهش حاضر، یک طرح جدید پیل سوختی غشاپلیمری با میدان جریان پینی لوبیا شکل به‌منظور کاهش نواحی کم‌فشار، افزایش میزان نرخ انتقال اکسیژن به لایۀ کاتالیست، بالا بردن دانسیتۀ جریان و درنهایت، بهبود عملکرد پیل ارائه شده است. برای بررسی عملکرد میدان جریان پیشنهادی، این پیل با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی و دیدگاه تک‌دامنه‌ای شبیه‌سازی شده و عملکرد آن با یک پیل سوختی ساده با کانال‌های جریان موازی مقایسه شده است. هندسه و شرایط کاری هر دو پیل سوختی یکسان در نظر گرفته شده است. نتایج عددی کار حاضر نشان می‌دهد به‌واسطۀ وجود پین‌ها، نرخ انتقال اکسیژن به لایۀ پخش گاز و لایۀ کاتالیست کاتد افزایش پیدا می‌کند و باعث افزایش نرخ واکنش‌های الکتروشیمیایی و به تبع آن، دانسیتۀ جریان پیل می‌شود. در مقایسه با پیل کانال‌های ساده، پیل سوختی پیشنهادی به‌واسطۀ افزایش دانسیتۀ جریان و به‌خصوص در دانسیته‌های جریان بالا عملکرد بهتری دارد. با این وجود، در پیل سوختی با میدان جریان پینی افت فشار بالاتر و توزیع نایکنواخت‌تر دانسیتۀ جریان مشاهده می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigation of Polymer Electrolyte Membrane Fuel Cell Performance with Pin-Type Flow Field Design
چکیده انگلیسی مقاله The shape and geometry of the flow field have considerable effects on the transfer rate of the reactants toward the catalyst layer and consequently the performance of the polymer electrolyte membrane (PEM) fuel cell. In this study, a novel PEM fuel cell with pin-type flow field is proposed in order to reduce the wake regions, increase the oxygen transfer rate into the catalyst layer and the current density, and finally improve the fuel cell performance. To assess the performance of the proposed fuel cell, it is numerically simulated based on the computational fluid dynamics and the single-domain approaches and compared with that of a PEM fuel cell with parallel channels for the same geometry and operating conditions. The numerical results show that oxygen transfer rate into the gas diffusion layer and cathode catalyst layer is increased due to the existence of the pins in the proposed flow field. Comparing with the parallel channels, the pin-type fuel cell has an improved performance as the current density is increased, especially for high current density value. However, the pin-type fuel cell exhibits a higher pressure drop and non-uniform distribution of the current density.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابراهیم افشاری |
دانشکده فنی و مهندسی گروه مکانیک

حامد افشاری |
دانشکده فنی و مهندسی گروه مکانیک

مهدی مشرف دهکردی | mosharaf dehkordi
دانشکده فنی و مهندسی گروه مکانیک

سید علی اطیابی | seyed ali
دانشکده فنی و مهندسی گروه مکانیک

محمود عدمی |
دانشکده فنی و مهندسی گروه مکانیک


نشانی اینترنتی http://energy.kashanu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-269-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1260/article-1260-229226.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مهندسی مکانیک
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات