این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی و مدیریت انرژی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۳۲-۴۳

عنوان فارسی آنالیز اگزرژی و انرژی تغییر رژیم سوخت در یک نیروگاه سیکل ترکیبی
چکیده فارسی مقاله در این مطالعه، یک نیروگاه سیکل ترکیبی دوفشاره بدون احتراق اضافی، برای سه نوع سوخت گاز طبیعی، گازوئیل و مازوت بررسی شده است. هدف اصلی این کار بررسی اثر تغییر نوع سوخت بر روی پارامترهای عملکردی و انتخاب سوخت بهتر برای استفاده در نیروگاه است. نتایج تحلیل برای سیکل پایین دستی نشان‌دهندۀ آن است که بیشترین اتلاف اگزرژی در محفظۀ احتراق رخ می‌دهد و سوخت گاز طبیعی بیشترین بازده انرژی و اگزرژی را در این سیکل به خود اختصاص خواهد داد. با تحلیل بر روی بویلربازیاب و محاسبۀ اتلاف اگزرژی اجزای مختلف آن مشاهده می‌شود که بیشترین اتلاف اگزرژی برای هر سه نوع سوخت در بخش اواپراتور فشار بالا رخ می‌دهد، سپس با محاسبۀ راندمان اگزرژی کل بویلربازیاب، بیشترین بازده برای سوخت گاز طبیعی اتفاق می‌افتد. نتایج به‌دست‌آمده برای بازده کل نیروگاه سیکل ترکیبی نشان می‌دهد که بازده قانون اول و بازده اگزرژی مربوط به سوخت گاز طبیعی به ترتیب، نزدیک به 34/2 و 69/4 درصد نسبت به مازوت که کمترین مقدار بازده را دارد، بیشتر است. در پایان با مقایسۀ کل پارامترهای عملکردی نیروگاه، سوخت گاز طبیعی به‌عنوان سوخت بهتر و سوخت گازوئیل به‌عنوان سوخت جایگزین بهتر، برای استفاده در نیروگاه معرفی خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اگزرژی، انرژی، ترکیب سوخت، بویلربازیاب حرارت، بازده.

عنوان انگلیسی Exergy and energy analysis of fuel regime changes in a combined cycle power plant
چکیده انگلیسی مقاله In this study, a dual pressure combined cycle power plant without duct burner for three types of fuel has been investigated. The main objective of this paper is to specify the effect of changing the fuel poperties on cycle performance and finally introducing the best choice. Applying the results, one can see that the highest exergy loss occurs in the combustion chamber and maximum energy and exergy efficiency are obtained via natural gas. Also the results show that in HRSG, the most exergy loss for the three types of fuel occurs at high pressure evaporator. Furthermore the first and second law efficiency for natural gas is 2.34% and 4.69% more than oil fuel. Finally, by comparing the performance parameters of plant, it is concluded that the natural gas is the best fuel and gasoline can be considered as the alternative fuel.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید مصطفی حسینعلی پور | seyed mostafa
تهران- نارمک- دانشگاه علم و صنعت ایران- دانشکده مهندسی مکانیک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)

غلامرضا شهریاری |
تهران- نارمک- دانشگاه علم و صنعت ایران- دانشکده مهندسی مکانیک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)

پویان ازهاری |
تهران- نارمک- دانشگاه علم و صنعت ایران- دانشکده مهندسی مکانیک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)

عبدالله مهرپناهی |
تهران- لویزان- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی- دانشکده مهندسی مکانیک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)


نشانی اینترنتی http://energy.kashanu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-744-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1260/article-1260-229257.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مهندسی مکانیک
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات