این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مهندسی و مدیریت انرژی
، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۶۲-۷۳
عنوان فارسی
مدلسازی ترمودینامیکی چرخۀ هیبریدی پیل سوختی اکسید جامد/ توربین گازی دارای سیستم جذب اکسیژن غشای تبادل یونی با کاربرد در صنعت نفت
چکیده فارسی مقاله
در این تحقیق، یک چرخه هیبریدی پیل سوختی اکسید جامد/توربین گازی با فناوری غشای تبادل یونی، بهمنظور جذب دیاکسیدکربن مورد بررسی و تحلیلهای ترمودینامیکی قرار گرفته است. این چرخه با هدف تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز یک سکوی نفتی کشور طراحی شده و دیاکسیدکربن تولیدی آن به مخزن نفتی تزریق میشود. بر این اساس، در ابتدا با معرفی چرخۀ پیشنهادی و ارائۀ روش مدلسازی، با استفاده از کدنویسی در محیط نرمافزار حلگر معادلات مهندسی (EES) مدلسازی ترمودینامیکی انجام شده و معادلات بالانس جرمی، انرژی و الکتروشیمی بهصورت همزمان حل شدهاند. نتایج مدلسازی نشان میدهد این چرخه بدون سیستم جذب و متراکمسازی دیاکسیدکربن دارای بازده الکتریکی 19/79 % است که با اضافه شدن سیستم جذب و متراکمسازی دیاکسیدکربن، بازده الکتریکی به 4/75 % کاهش مییابد. سهم پیل سوختی اکسید جامد، توربین گازی و توربین بخار در تولید توانهای این چرخه، بهترتیب برابر 55/73 %، 79/18 % و 67/7 % هستند. میزان تولید ویژۀ دیاکسیدکربن این چرخه در قیاس با نیروگاههای مدرن گازسوز چرخۀ ترکیبی، میزان 12/24 % کاهش را نشان میدهد. با تزریق دیاکسیدکربن تولیدی این چرخه به مخزن نفتی، میزان 995 بشکه نفت خام در سال، از این محل قابل استحصال است. تحلیل پارامتریک انجامشده نشان میدهد فشار کاری چرخه با لحاظ محدودیت عملکردی غشای تبادل یونی، بایستی تا حد ممکن پایین باشد. با توجه به وضعیت، ساختار مخازن و ضریب برداشت از منابع نفتی کشور، استفاده از این فناوری، بهسبب مزایای ذکرشده در این تحقیق، در سکوهای نفتی کشور پیشنهاد شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Thermodynamic Modeling of a Hybrid SOFC/GT Cycle with ITM Technology for the Oil Industry
چکیده انگلیسی مقاله
In this research, a thermodynamic analysis of a hybrid SOFC/ GT cycle system with ITM technology in order to capture CO2 has been performed. The cycle is designed to supply required power of an Iranian oil platform and its CO2 will be injected into an oil reservoir. At first, the proposed cycle and modeling methodology is introduced and by using EES software coding, the thermodynamic model has been developed. Then, mass, energy and electrochemical balance equations are solved simultaneously. The modeling results show that this cycle has an electrical efficiency of 79.19% without the CO2 capture and compression system, and while adding the CO2 capture and compression system, the efficiency reduces to 75.4%. The SOFC, gas turbine and steam turbine shares from power generation of the cycle are 73.55%, 18.79% and 7.67 %, respectively. The specific CO2 production of the cycle is 24.12% lower than the average of modern combined-cycle gas power plants. Injection of the produced CO2 into the oil reservoir results in extracting of 995 barrels per year of crude oil. Parametric analysis show that by considering the performance restriction of the ITM, the cycle’s working pressure should be as low as possible. According to condition, reservoir structure and recovery coefficient of the Iran’s oil fields, and due to the above-mentioned advantages, application of this technology has been suggested in this research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
قاسم عرب | ghasem arab
energy engineering department, azad university campus hesarak , pounak square, ashrafi-isfahani highway, tehran, iran, postal code 1477893855
تهران- انتهای بزرگراه اشرفی اصفهانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
حسین قدمیان | hossein ghadamian
department of energy, materials and energy research center merc tehran, iran
کرج، پژوهشگاه مواد و انرژی
سازمان اصلی تایید شده
: پژوهشگاه مواد و انرژی
نشانی اینترنتی
http://energy.kashanu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-395-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1260/article-1260-229265.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مهندسی مکانیک
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات