این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مهندسی و مدیریت انرژی
، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۲۰-۳۱
عنوان فارسی
بررسی استفاده از فوم فلزی بهعنوان توزیعکنندۀ سیال خنککاری در پیل سوختی غشاء پلیمری
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله، به روش عددی جریان سیال خنککننده و انتقال حرارت در صفحات خنککاری پیل سوختی غشاء پلیمری، بررسی شده و عملکرد چهار طرح مختلف میدان جریان خنککننده، براساس دمای ماکزیمم سطح، یکنواختی دما و افت فشار با یکدیگر مقایسه شده است. نتایج نشان میدهند که میدان جریان متخلخل با ساختار فوم فلزی، مطلوبترین میدان جریان خنککاری بهمنظور کاهش اختلاف دمای سطح، دمای ماکزیمم و دمای میانگین سطح در بین مدلهای بررسیشده در این مقاله است. از طرفی بهدلیل بالا بودن ضریب نفوذپذیری فوم فلزی، افت فشار سیال خنککننده نیز در این مدل نسبتاً کم است (4/1 کیلو پاسکال در مقایسه با 7/1 و 5/6 کیلو پاسکال در میدانهای مارپیچی). ازاینرو میدان جریان با فوم فلزی، پتانسیل این را دارد که بهعنوان توزیعکنندۀ سیال خنککاری برای بهبود عملکرد توده پیل انتخاب شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A study on using metal foam as coolant fluid distributor in polymer electrolyte membrane fuel cell
چکیده انگلیسی مقاله
In this study, detailed fluid flow and heat transfer in cooling plates of polymeric membrane fuel cell is studied using computational fluid dynamics (CFD) techniques. The performances of four different coolant flow field designs were compared in terms of the maximum surface temperature, temperature uniformity and pressure drop characteristics. The results indicate that the porous flow field with metal foaming structure is the best model for reducing surface temperature difference, maximum surface temperature and maximum average temperature among the other models which were studied in this paper. On the other hand, because of high permeable coefficient, coolant fluid pressure drop is rather low in the model (1.4kPa in comparison with 1.7kPa and 6.5kPa at serpentine fields). So the model has the potential to be used as coolant fluid distributor to improve fuel cell performance, of course further optimization is required to improve the design.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابراهیم افشاری | ebrahim afshari
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
زهرا شریعتی | zahra shariati
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://energy.kashanu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-269-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1260/article-1260-229274.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مهندسی مکانیک
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات