این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی و مدیریت انرژی، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۲۴-۳۱

عنوان فارسی تحلیل انرژی و اگزرژی سیستم تولید هم‌زمان برق و حرارت بر پایه موتور احتراق داخلی
چکیده فارسی مقاله در مقاله حاضر، تحلیل قانون اول و دوم ترمودینامیک برای سیستم تولید هم زمان برق و حرارت بر پایه موتور دیزل انجام شده است. نسبت بهره‌برداری از سوخت و کار و گرمای تولیدشده توسط سیستم اندازه‌گیری شده و کارآیی‌های مختلفی بر پایه انرژی و اگزرژی و نیز پارامترهای ارزیابی عملکرد برای اجزای سیستم و نیز برای کل سیستم تولید هم‌زمان تعریف گردیده است. اهداف این مقاله عبارت‌اند از: محاسبه تخریب و تلفات اگزرژی در سیستم و اعمال پارامترهای ارزیابی عملکرد به سیستم و اجزای آن. سیستم تحت بررسی در این مطالعه، یک سیستم تولید هم‌زمان برق و حرارت بر پایه موتور دیزل است که 250 کیلووات برق تولید می‌کند و دمای 75/1 کیلوگرم بر ثانیه آب در فشار 2 بار را از 80 تا 120 درجه سلسیوس افزایش می‌دهد. مطالعه نشان می‌دهد که کم‌بازده‌ترین جزء سیستم موتور دیزل با بازده اگزرژی 31/39% است. همچنین نسبت بهره‌برداری از سوخت برای کل سیستم 47/90% محاسبه شده و بازده اگزرژی آن 51.08% است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انرژی، اگزرژی، بازده، موتور دیزل، تولید همزمان برق و حرارت

عنوان انگلیسی Energetic and Exergetic Analysis of Internal Combustion Engine Cogeneration System
چکیده انگلیسی مقاله In this article, the first and second law analysis of diesel engine based cogeneration system was performed. Fuel utilization efficiency, rate of power, and rate of process heat of the plant were determined and various efficiencies based on both energy and exergy methods and the performance assessment parameters are defined for both the system components and the entire cogeneration plant. The objectives of this study are to calculate the exergy destruction within the plant and exergy loss to the environment and apply the performance assessment parameters to the components and entire cogeneration plant. The system under survey in this work was a diesel engine based cogeneration system that produces 250 kW of electricity and increases the temperature of water from 80 ºC to 120 ºC at 2 bar and 1.75 kg/s. The analysis showed that the least efficient component in the system is diesel engine with the exergetic efficiency of 39.31%. Also, fuel utilization efficiency of the overall plant was found to be 90.47% and the exergetic efficiency was 51.08%.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Energy, Exergy, Efficiency, Diesel engine, Cogeneration.

نویسندگان مقاله فرزاد محمدخانی | farzad mohammadkhani


شهرام خلیل آریا | shahram khalilarya


ایرج میرزایی | iraj mirzaee



نشانی اینترنتی http://energy.kashanu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-80-1&slc_lang=en&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1260/article-1260-229310.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مهندسی مکانیک
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات