این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۵۳-۷۲
عنوان فارسی
بررسی تأثیر برنامه فلسفه برای کودکان بر افزایش مهارتهای شناختی دانشآموزان با استفاده از مؤلفههای تربیت اقتصادی سند تحول آموزشوپرورش
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش از نوع آمیخته به شیوه کاربردی و روش نیمهآزمایشی است و با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستانهای شهر «بهنمیر» بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 60 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در این پژوهش، به دلیل نبود پرسشنامه استاندارد، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 808/0 به دست آمد. آموزش طی 10 جلسه 70 دقیقهای با استفاده از داستانهای کهن فارسی انجام گرفت و نتایج آن با پیشآزمون مقایسه شد. در بخش کیفی، از مصاحبه نیمه سازمانیافته استفاده و با 20 نفر از گروه آزمایش مصاحبه شد. دادههای کمی پژوهش با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی تجزیهوتحلیل شدند. در بخش کمّی، پس از نمرهگذاری دانشآموزان در پیشآزمون و پسآزمون، با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کلموگروف-اسمیرنوف و آزمون F برای دو گروه مستقل و تحلیل کوواریانس) دادههای گردآوریشده تجزیهوتحلیل شدند. در بخش دوم، برای تفسیر یافتههای حاصل از مصاحبه، از «روش تحلیل محتوای کیفی میرینگ (به شیوه مقولهبندی قیاسی)» استفاده شد. نتایج در دو بخش کمی و کیفی نشان دادند استفاده از برنامه فلسفه برای کودکان در رشد مهارتهای شناختی دانشآموزان در مؤلفههای تربیت اقتصادی تأثیر مثبت دارد و این برنامه باعث افزایش مهارتهای شناختی دانشآموزان شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The impact of the philosophy for children curriculum on increasing the students' cognitive skills, concerning the components of the economic education of the Iranian education transformation document
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to investigate the effect of the philosophy for children curriculum on the cognitive skills of the students, concerning the components of the economic education of the Iranian education transformation document. It was a mixed methods study, and also it was an applied one. The quantitative section of the study was quasi-experimental with the pretest posttest design. The statistical population consisted of 60 first-grade high school female students from all Behnamir city high schools who were randomly assigned into control and experimental groups. The research instrument was a researcher-made questionnaire and its validity was confirmed by Cronbach's alpha (0.808). The treatment consisted of ten teaching sessions (each session was 70 minutes) in which there was reading and discussing Old Persian fables and its results were compared with the pretest data. The qualitative section of the research was carried out using the semi-structured interviews with 20 members of the experimental group. The data of the quantitative section of the research were analyzed by descriptive and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov and F-test for two independent groups and analysis of covariance). In the second section of the study, Mayring’s qualitative content analysis (deductive categorization approach) was used to interpret the interview data. The quantitative and qualitative results demonstrated that the use of the philosophy for children curriculum has a positive and significant impact on the cognitive growth of the high school students in terms of the components of the economic education. Thus, the aforementioned curriculum could improve the cognitive skills of the students in the economic education respect.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیده فاطمه شفیعی بهنمیری |
دانشآموخته کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت
طیبه ماهروزاده |
دانشیار دانشگاه الزهرا (س)
علی ستاری |
استادیار دانشگاه الزهرا (س)
نشانی اینترنتی
http://noavaryedu.oerp.ir/article_103562_7b8d19caa4da7f38f6e2600165747367.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1296/article-1296-2298092.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات