این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش های باستان شناسی
، جلد ۹، شماره ۲۳، صفحات ۷-۲۴
عنوان فارسی
تحلیل ساختار بصری سفالینههای منقوش تل باکون
چکیده فارسی مقاله
افزایش سفالینه های منقوش به دست آمده از کاوشهای باستان شناسی، امکان تاریخ گذاری علمی به روش های گوناگون و وجود توالی تغییرات در بسیاری مناطق، آنها را به اسنادی به منظور دست یابی به ذهنیات و اعتقادات مردمان آن دوره تبدیل کرده است، در صورتیکه این تصاویر از نظر ظاهری و ذاتی، ریشههای هنر تصویری ما هستند. پژوهش حاضر به روش تاریخی-تحلیلی و با طرح این مسأله شکلگرفت که، اصول و مبانی تصویرگری پیشازتاریخ به چهصورت بوده است؟ هدف، دستیابی به ویژگیهای تصویری است و با رویکردی فرمالیستی به بررسی ساختار بصری تصویرنگاری به استناد سفالینههای منقوش فلات ایران خواهد پرداخت. بررسی عناصر و کیفیات بصری بهکار گرفته شده در تصاویر، ویژگیهای تصویری غالب را مشخص مینماید و زمینهی دستهبندی نمونهها براساس اولویتهای بصری منطقه که شامل تراکم نقوش، ساختار کلی تصویرنگاری و اجزای آن، تعداد و تکرار نقشمایهها هستند را فراهم خواهد آورد. گستردگی جغرافیایی، تعدد یافتهها و غنای تصاویر، دلایل انتخاب تل باکون فارس (الف و ب) بهعنوان جغرافیای موردی مقالهی پیشرو است. نمونههای تصویری از طریق مطالعهی گزارشهای کاوشها و مشاهدهی اشیای موزهای گردآوری شدهاند. یافتههای تل باکون ب محدود به تعداد اندکی تکه سفال هستند که در بسیاری از آنها امکان بازسازی فرم کلی ظرف وجود نداشته و فقط برخی از ویژگیهای بصری قابل تشخیص هستند. یافتههای باکون الف، در محدودهی کادر تصویر، نقوش متراکم دارند. تنوع نقشمایهها بیش از تنوع ساختار و ترکیببندی است و منجر به خلق تصاویر متنوع شدهاند. نقطه، خط و سطوح سادهی هندسی در بیشتر موارد مکمل نقشمایهها در تصویر دیده میشوند و تعداد کمی از ظروف، فقط با این عناصر تصویرگری شدهاند. همارزی بصری بین فضای مثبت و منفی ویژگی منحصربهفرد بسیاری از تصاویر این دوره است. حرکت و چرخش در ساختار غیرنواری و یا در نمونههایی با نقشمایهی جانوری اغراقشده و حالتگرایانه بیش تر وجود دارند. روش تصویرگری در غالب نمونههای باکون، نواری است و نمونههای پُرنقش یک ردیفه با دو نقشمایه، بیش ترین تصاویر را با بهکارگیری سطوح پیچیدهی هندسی تشکیل دادهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ساختار بصری، سفالینهی منقوش، تل باکون، طبقهبندی،
عنوان انگلیسی
-
چکیده انگلیسی مقاله
-
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ماهان ناجی |
دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان
احمد صالحی کاخکی |
دانشیار گروه باستانشناسی دانشگاه هنر اصفهان
حسن طلایی |
استاد گروه باستانشناسی دانشگاه تهران.
نشانی اینترنتی
https://nbsh.basu.ac.ir/article_3185_e427e49720679583155230f4c0f6e496.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1361/article-1361-2298157.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات