این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۱۸، شماره ۷۱، صفحات ۱۰۰-۱۲۰

عنوان فارسی مقایسه اشتیاق تحصیلی، خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی تحصیلی در بین دانش‌آموزان تیزهوش دختر و پسر
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اشتیاق تحصیلی، خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی تحصیلی در بین دانش‌آموزان تیزهوش دختر و پسر بود. روش: این پژوهش از نوع مطالعه پس رویدادی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان تیزهوش پایه اول، دوم و سوم دبیرستان شهر اردبیل در سال تحصیلی 94-93 بود که از میان این افراد تعداد 60 نفر دانش‌آموز تیزهوش دختر و 60 نفر دانش‌آموز تیزهوش پسر به روش تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه اشتیاق تحصیلی اسکاوفیلی و همکاران (2002)، سیاهه خلاقیت هیجانی آوریل (1999) و پرسشنامه  خودکارآمدی تحصیلی مک‌ایلروی و بانتینگ (2001) استفاده شد. داده‌ها با استفاده ازتحلیل واریانس چندمتغیری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج، برتری دانش‌آموزان تیزهوش دختر را در اشتیاق تحصیلی و مولفه‌های جذب و وقف‌کردن خود، و برتری دانش‌آموزان تیزهوش پسر را در خلاقیت هیجانی و مولفه‌های نوآوری، آمادگی و اثربخشی- اصالت، نشان داد. (05/0>p). در خودکارآمدی تحصیلی بین دوگروه تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Comparison of Academic Engagement, Emotional Creativity and Academic Self-efficacy in Gifted Male and Female Students
چکیده انگلیسی مقاله Aim: The present study was conducted to compare the academic engagement, emotional creativity and academic self-efficacy in gifted male and female students. Methods: This study was a comparative cross-sectional study. The research population included all gifted students of first, second and third grade high school students in Ardabil in 1394-93 Persian school year, from which 60 female and 60 male gifted students were selected randomly in multiple phases. For data collection, Academic Engagement Questionnaire (Schaufeli et al, 2002), Emotional Creativity Inventory (ECI-Averill, 1999), and Academic Self-efficacy Questionnaire (Mac Elroy & Banting, 2002) was used. Data was analyzed using SPSS-20 software with descriptive statistical methods (mean and standard deviation), and inferential statistical methods. Findings: The results show that the gifted female students excel in academic engagement and components of absorbing and devoting themselves, whereas the gifted male student excel in emotional creativity and components of innovation, readiness and effectiveness - originality. Between the two groups, there was no significant difference in the academic self-efficacy. Conclusion: According to the results, it is essential that stakeholders of education use educational policies and teaching practices, and keep gender and individual differences of student in mind.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عادل زاهدبابلان | Adel Zahed
دانشگاه محقق اردبیلی

علی رضایی شریف | Ali Rezaiisharif
دانشگاه محقق اردبیلی

مهدی شکری | Mehdi Shokri
دانشگاه محقق اردبیلی


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-968-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-2298351.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات