این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
کاوش نامه ادبیات تطبیقی
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۱-۱۷
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی سوررئالیسم در دو داستانکوتاه «فی یوم مرح» زکریّا تامر و «سه قطره خون» صادق هدایت
چکیده فارسی مقاله
سرخوردگی و انزواطلبی برخی از روشنفکران غربی درنتیجه عواقب دردناک جنگ جهانی اوّل سبب شد که آنان درمقابل عقلگرایی و مادّهگرایی مدرنیستها به تخیّل و ذهنیتگرایی تمایل یابند و با کاویدن ضمیر ناخودآگاه انسان، مکتبی بهنام سوررئالیسم را بنیانگذاری کنند که بر ادیبان و نویسندگان شرق و غرب تأثیر بسیاری نهاد. نوشتار پیش رو که با رویکردی توصیفی - تحلیلی به واکاوی مؤلّفههای سوررئالیسم در دو داستان کوتاه «فی یومٍ مَرِح» (در روزی شاد) از زکریا تامر (نویسنده سوری) و «سه قطره خون» اثر صادق هدایت پرداخته، نشان داده است که این نویسندگان، فضایی کاملاً سوررئال را برای بیان ذهن خویش در داستانهای یادشده خلق کردهاند و اصول این مکتب ادبی؛ یعنی نگارش خودکار، توجّه به عالم خیال و رؤیا، عشق، جذبه و جنون، طنز و هزل، تصادف عینی و امور شگرف و فراواقعی را در آثار خویش بازنمایی کردهاند. هدف اصلی تامر، اعتراض به بیمسئولیّتی نهادهای مرتبط با امنیّت جامعه و صدور حکم ازجانب افرادی است که صلاحیت قضاوت ندارند. هدایت با این داستان، درپی بیان وضعیّت بحرانی و آشفته ایران دوره پهلوی بوده است که هر وقت روشنفکران، نویسندگان و شاعران به آن اعتراض میکردند، عوامل قدرت، به روشهای مختلف آنها را سرکوب میکردند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ادبیّات تطبیقی، سوررئالیسم، زکریا تامر، صادق هدایت،
عنوان انگلیسی
دراسة مقارنة بین قصّتین قصیرتین «فی یوم مرح» من زکریا تامر و«ثلاث قطرات من الدَّم» من صادق هدایت من وجهة نظر سریالیة
چکیده انگلیسی مقاله
أدّی إحباط وعزلة بعض المثقّفین الغربیین بسبب العواقب المؤلمة للحرب العالمیّة الأولى إلی إنتماءهم إلی التّخیّل والإتّجاه العقلی بدلاً عن المذهب العقلیّ والمادّیّ وأسسّوا مدرسةً تدعی السّریالیّة للبحث عن اللاّوعی وهذا الأمر تأثّر علی الأدباء والکتّاب فی الشّرق والغرب. ففی هذا المجال، تهدف هذه الدّراسة البحث عن السّریالیّة فی قصّتین قصیرتین وهما «فی یوم مرح» لزکریا تامر الکاتب السوریّ وثلاث قطرات من الدّم لصادق هدایت مستفیدةً من المنهج الوصفی - التّحلیلی. تنبئنا النّتائج أنّ هذین الکاتبین قد خلقا جوّاً سریالیّاً تماماً للتّعبیر عن آرائهم فی هاتین القصّتین، واستخدما مبادئ هذه المدرسة الأدبیّة؛ یعنی الکتابة التّلقائیّة، والاهتمام بالوهم والحلم، والحبّ والجنون، والفکاهة والسّخریّة، والاصطدام العینیّ والأمور الغریبة والعجیبة والسّریالیّة فی آثارهما. إنّ الغرض الرّئیسی لزکریا تامر فی کتابة قصّتها هو الاحتجاج على عدم مسؤولیّة المؤسّسات المتعلّقة بأمن المجتمع وإصدار الحکم من قبل أشخاص لیسوا مؤهّلین للحکم، وکان یتابع هدایت بکتابة القصّة هذه، التّعبیر عن موضع إیران المتأزّم والمضطرب فی النّظام البهلویّ؛ موضع کلّما اعترض علیه المثقّفون والکتّاب والشّعراء، تمّ قمعهم بطرق مختلفة من قبل عملاء السّلطة.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
کلثوم باقری |
کارشناسارشد زبان و ادبیّات عرب، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
پیمان صالحی |
دانشیار گروه زبان و ادبیّات عرب، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
محمدرضا شیرخانی |
استادیار گروه زبان و ادبیّات عرب، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
نشانی اینترنتی
https://jccl.razi.ac.ir/article_1308_8445d0ac417abfa59f962a0281e746eb.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1520/article-1520-2298532.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات