این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
کاوش نامه ادبیات تطبیقی
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۱۹-۲۷
عنوان فارسی
بررسی و نقد رمان امّ سعد و دختر شینا براساس رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فِرکلاف
چکیده فارسی مقاله
گفتمان انتقادی، شکل تکاملیافته تحلیل گفتمان است که در آن با توجّه به لایههای زبانی، گفتمانهای مؤثّر در اثر ادبی شناسایی و بررسی میشود؛ درواقع این نظریّه براساس دو محور اصلی، یعنی تحلیل زبانشناختی و تحلیل اجتماعی استوار است و در پژوهشهای تحلیل گفتمان انتقادی، از این دو محور و ارتباط ایندو، سخن گفته میشود. در رویکرد اجتماعی گفتمان، بافت موقعیّتی و در رویکرد زبانشناختی، بافت متنی تشریح میشود. پژوهش حاضر با توجّه به انواع ارتباطها و پیوندها، میکوشد تا با روش توصیفی - تحلیلی و استفاده از ابزار کتابخانهای، جنبههای ادبی و اجتماعی رمان امّ سعد غسان کنفانی و دختر شینا بهناز ضرابیزاده را برپایه الگوی گفتمان انتقادی فرکلاف بررسی کند و برآوردهایی ازجمله را دربر دارد: در سطح توصیف، صحنهپردازی بخش قابل توجّهی از این دو رمان را به خود اختصاص میدهد، این تصویرپردازیها به خواننده کمک میکند تا به درک عمیقی از موضوع و درونمایه اصلی داستان و رمان دست یابد. در سطح تفسیر، بافت موقعیّتی داستان بررسی میشود که زمان در رمان امّ سعد به سالهای اشغال فلسطین بهوسیله اشغالگران صهیونیستی و در دختر شینا به سالهای جنگ بین ایران و عراق برمیگردد. در سطح تبیین که بیانگر ایدئولوژی نویسنده است، مبارزه و مقابله با اشغال وطن و پایداری و مقاومت جلوه مینماید؛ همچنین در بافت درونی، تفکّر مبارزه با اشغال و پایداری و مقاومت مورد توجّه نویسنده قرار گرفته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ادبیّات تطبیقی، گفتمان انتقادی، امّ سعد، دختر شینا،
عنوان انگلیسی
استعراض ونقد لروایة امّ سعد و دختر شینا علی أساس تحلیل الخطاب النقدی لفرکلاف
چکیده انگلیسی مقاله
الخطاب النّقدی هو شکل کامل من تحلیل الخطاب، حیث یتمّ تحدیده ودراسته فیما یتعلّق بالطّبقات اللّغویّة للخطابات الفعّالة فی العمل الأدبی. فی الواقع، تستند هذه النّظریّة على محورین رئیسیین: التّحلیل اللّغوی والتّحلیل الاجتماعی وفی بحث تحلیل الخطاب النّقدی لهاتین المحاورین، یقال عن العلاقة بین هاتین الکلمتین. فی النهج الاجتماعی للخطاب، یتمّ وصف السّیاق وفی النّهج اللّغوی، یتمّ وصف نسیج النّص. یسعى هذا البحث، بالنّظر إلى أنواع الرّوابط، إلى دراسة الجوانب الأدبیّة والاجتماعیّة لروایة امّ سعد من غسان کنفانی ودختر شینا من بهناز ضرابیزاده على أساس نموذج الخطاب النّقدی لفرکلاف عن طریق المنهج الوصفی - التّحلیلی واستخدام أدوات المکتبة. وهناک تقدیرات، بما فی ذلک: على مستوى وصفی، تنظیم جزء کبیر من هاتین الرّوایتین، تساعد هذه الرّسوم التّوضیحیّة القارئ على اکتساب فهم عمیق للموضوع والإلهام الرّئیسی للقصّة و الرّوایة. على مستوى التّعلیق، یجری تحلیل سیاق القصّة، تلک الفترة فی روایة امّ سعد تعود إلى سنوات احتلال فلسطین من قبل الاحتلال الصهیونی وفی دختر شینا لسنوات الحرب بین إیران والعراق. على مستوى التّفسیر، الّذی یعکس إیدیولوجیة الکاتب، یظهر النّضال والمقاومة لاحتلال الوطن والاستقرار والمقاومة. أیضاً، فی السّیاق الدّاخلی، تمّ تناول التّفکیر فی مکافحة الاحتلال والاستدامة والمقاومة للمؤلّف.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهین حاجی زاده |
دانشیار گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
معصومه قهرمانپور |
دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات عربی، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
https://jccl.razi.ac.ir/article_1311_6bcf3338914203eac040a0ffbf4a50dd.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1520/article-1520-2298533.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات