این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کاوش نامه ادبیات تطبیقی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۵۷-۷۱

عنوان فارسی جلوه‌های رمانتیک در «سه تابلو مریم» میرزادۀ عشقی و «مرتا البانیه» جبران خلیل جبران
چکیده فارسی مقاله میرزادۀ عشقی و جبران خلیل جبران، برخی از اصول مکتب رمانتیسم را در آثار خود بازتاب داده­اند و همین امر باعث وجوه مشترکی در آثار این دو شاعر ایرانی و لبنانی شده است. نوشتار پیش رو درصدد است تا با بررسی شعر «سه تابلو مریم» (ایده­آل) میرزادۀ عشقی و «مرتا البانیه» جبران خلیل جبران، به تفاوت­ها و شباهت­ها­ی آن­ها براساس معیارهای مکتب رمانتیسم بپردازد و میزان توفیق هرکدام از این شاعر و نویسنده را در این بررسی و تطبیق معلوم سازد. طبیعت­گرایی، جانبداری از روستا در برابر شهر، آزادی، مرگ­اندیشی، تخیّل­گرایی، همدلی با محرومان، یأس و ناامیدی، آرمان گرایی و رؤیاپروری از ویژگی ها و اصول مکتب رمانتیسم است که در آثار این دو شاعر نمود می­یابند. یافته­های پژوهش حاضر، بیانگر این است که هم در اثر مورد بررسی میرزادۀ عشقی و هم در اثر جبران خلیل جبران، طبیعت­گرایی و مظاهر آن، بیان توصیفی و روایتی داستانی - نمایشی دارند و این بیان، فضای غنایی و رمانتیکی را ایجاد کرده است که از نوع رمانتیسم احساساتی و عاشقانه نیست؛ بلکه صیغه­ای اجتماعی و انقلابی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی دراسة المؤشّرات الرومنطیقیة فی شعر «سه تابلو مریم» (لوحات مریم الثلاثة) لمیرزاده عشقی و «مرتا البانیة» لجبران خلیل جبران
چکیده انگلیسی مقاله یظهر بعض أصداء مبادیء المدرسة الرومنطیقیة فی آثار میرزاده عشقی وجبران خلیل جبران الأدبیّة. وقد أسفر هذا الأمر عن وجوه مشترکة بین آثار هذین الشّاعرین الإیرانی واللّبنانی. یقصد هذا المقال معالجة وجوه الافتراق والتّشابه لشعر میرزادة عشقی وجبران خلیل جبران، عبر دراسة «سه تابلو مریم» (لوحات مریم الثلاثة) لمیزادة عشقی و«عرائس المروج» لجبران خلیل جبران بناءا علی مقاییس المدرسة الرّومنطیقیة للإیضاح بمدی نجاح کلّ من الشّاعرین عبر هذه المقارنة. یعدّ النّزوع إلی الطّبیعة، الانجیاز إلی الرّیف فی مواجهة المدینة، الحرّیة، الأفکار المائلة إلی الموت، اللّجوء إلی التّخییل، مؤاساة البؤساء، الیأس وخیبة الأمل، المیل إلی المآرب والسّیر فی عالم الأحلام، من جملة خصال ومبادیء المدرسة الرّومنطیقیة الّتی تظهر فی آثار هذین الشّاعرین. تحکی نتائج هذا البحث عن أنّه توجد فی کل من الشّعرین لمیرزادة عشقی وجبران خلیل جبران، مؤشّرات رومنطیقیة کالنّزوع إلی الطّبیعة ومظاهرها، السّرد الوصفی والدّرامی - قصصی وأدّی هذا النّوع السّردی إلی إحداث جوّ غنائی ورومنطیقی بمعزلٍ عن الرّومنطیقیة المائة والغرامیة وفیهما طابع اجتماعی وثوروی.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی سهامی |
دکترای زبان و ادبیّات فارسی، دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

وحید سبزیان پور |
استاد گروه زبان و ادبیّات عرب، دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

موسی پرنیان |
استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران


نشانی اینترنتی https://jccl.razi.ac.ir/article_1310_d599341a42212ec98835d3f03cf81cd8.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1520/article-1520-2298535.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات