این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
، جلد ۷۷، شماره ۱۲، صفحات ۷۶۷-۷۷۵
عنوان فارسی
متغیرهای شناختی بازدارنده خلاقیت در دانشجویان پزشکی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: برای بقای علمی و دستیابی به نوآوری ایجاد تغییر در ساختار ذهنی دانشجویان و شناسایی متغیرهای بازدارنده خلاقیت ضروری است. این پژوهش با هدف شناسایی متغیرهای شناختی بازدارنده خلاقیت در دانشجویان انجام شد. روش بررسی: این مطالعه با رویکرد تحلیل محتوای کیفی نوع جهتدار مبتنی بر مرور متون علمی و نظرات افراد متخصص و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند به مدت 20 تا 70 دقیقه از اسفند 1393 تا آبانماه 1394 اجرا شد. با 17 دانشجوی استعداد درخشان با کمک ضبط در رکوردر دیجیتال در محل مرکز استعدادهای درخشان و مرکز پژوهشهای دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران مصاحبه شد و استخراج طی چندین بار گوش کردن و نوشتن صورت گرفت. این دانشجویان از رشتههای مختلف پزشکی و بیشتر دانشجویان رتبههای اول و تکرقمی کنکور سراسری بودند و در کارهای پژوهشی دانشگاه در حال فعالیت بودند. دادهها با مصاحبه نیمهساختارمند گردآوری شدند، تحلیل داده با جستوجوی کلمات مشخص بهروش دستی انجام شد. یافتهها: متغیرهای بازدارنده خلاقیت با توجه به ارتباط معنایی در چهار زیر طبقه اصلی قرار گرفتند. این طبقات شامل: بازدارندههای مربوط به استاد، بازدارندههای مربوط به روشهای تدریس و ارزیابی، بازدارندههای مربوط به دانشجو و بازدارندههای مربوط به نظام آموزشی دانشگاه شدهاند. سپس از این چهار طبقه 10 کد نهایی استخراج گردید که به عنوان متغیرهای بازدارنده خلاقیت آورده شدند. عدم استقبال اساتید از ایدههای نو، مغفول ماندن خلاقیت در بستر آموزشی دانشگاه و ضعف انگیزه در دانشجویان از کدهای اصلی بازدارنده خلاقیت بودند. نتیجهگیری: شخصیت و نگرش استاد به خلاقیت، روشهای تدریس و محیط آموزشی دانشگاه از مهمترین دسته متغیرهای شناختی بازدارنده در ارتقای خلاقیت هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استعداد، خلاقیت، مصاحبه، دانشجوها
عنوان انگلیسی
Inhibitory cognitive factors of creativity in medical students
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Changing the mental structure of students and identifying creativity inhibitors are essential for academic survival and the pursuit of innovation. This study aimed to identify the inhibitory cognitive factors in medical students. Methods: This study was a directional qualitative content analysis that conducted based on scientific literature review and opinions of experts in a semiformal expert panel by using semi-structured interviews ranging from 20 to 70 minutes from February 2015 to October 2016. Seventeen talented students were interviewed and conversations were recorded with a digital voice recorder at the Exceptional Talent Development Center (ETDC). The extraction and content analysis was continuously done by listening and writing through several times. The students were in various medical disciplines, and most of them were first rank students in scientific performance and they were collaborating with ETDC. Results: The inhibition variables of creativity were classified in the four main subcategories according to the semantic relationship and after compression, these classes of inhibitory factors included: teacher-related inhibitors, teaching and assessment methods related inhibitors, student barriers and inhibitors of the university's educational system. Finally, 10 codes were extracted from the 4th categories, which were mentioned as inhibitory variables of creativity. The teachers' lack of enthusiasm with the new ideas, the lack of creativity in the academic context and the lack of motivation among the students were the main inhibitors of creativity that were extracted from interviewing with talented students. Conclusion: In this study, the most important cognitional inhibitory factors in creativity promotion were the inhibitors related to the teacher's character and his attitude to creativity, methods of teaching and the university environment. Planning for the removal of these barriers in medical students recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
aptitude, creativity, interview, students
نویسندگان مقاله
محمد شریعتی | Mohammad Shariati
Department of Social Medicine, School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
ماندانا شیرازی | Mandana Shirazi
Department of Clinical Sciences and Education Karolinska Institute Sweden; Department of Medical Education, Shool of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه علوم بالینی و آموزش موسسه کارولینسکای سوئد؛ گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
افضلالسادات حسینی دهشیری | Afzal Sadat Hosseini Dehshiri
Department of Psychology and Education, School of Educational Sciences, Tehran University, Tehran, Iran.
گروه آموزش وروانشناسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
مریم مدرس | Maryam Modarres
Department of Reproductive Health, Nursing and Midwifery Care Research Center, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Iran.
گروه بهداشت باروری، مرکز تحقیقات مراقبتی پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3666-235&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/54/article-54-2299268.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات