این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پوست و زیبایی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۲۲۲-۲۳۴

عنوان فارسی تأثیر آموزش خودشفابخشی (Self healing) بر شفقت به خود، نگرانی از تصویر تن و روند بهبود بیماری در زنان مبتلا به سرطان پوست
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش خود­شفابخشی (Self healing) بر شفقت به خود، نگرانی از تصویر­ تن و روند بهبود بیماری در زنان مبتلا به سرطان پوست بود.   روش اجرا: پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام شد. جامعه‌ی آماری شامل زنان مبتلا به سرطان پوست مراجعه‌کننده به مرکز درمانی ـ آموزشی شهید رحیمی شهرستان خرم­آباد در سال 98- 1397 بود. 34 نفر داوطلب، انتخاب و تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل (به‌ترتیب 16 و 18 نفر) قرار گرفتند. تمام شرکت‌کنندگان، پرسش­نامه­های شفقت به خود، نگرانی از تصویر تن و فرم اطلاعات بالینی روند سرطان پوست را به‌عنوان پیش‌آزمون تکمیل کردند. آموزش خودشفابخشی (سلف‌هیلینگ) به مدت 12 جلسه‌ی 90 دقیقه­ای بر روی گروه آزمایشی اجرا شد. در پایان از هر دو گروه پس‌آزمون به­عمل آمد و پیگیری تا دو ماه انجام شد. داده­ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه­گیری مکرر و آزمون کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته‌ها: آموزش خودشفابخشی توانست میزان شفقت به خود شامل مهربانی با خود، قضاوت صحیح، حس انسانیت مشترک و ذهن­آگاهی را به‌طور معناداری افزایش (01/0>P) و میزان نگرانی از تصویر تن، انزوا و همانندسازی افراطی را کاهش دهد (05/0>P) اما در پس‌آزمون و پیگیری دوماهه اگرچه آموزش بر بهبود روند بیماری تأثیر داشت ولی این تأثیر معنادار نبود.   نتیجه‌گیری: رویکرد خودشفابخشی باعث افزایش شفقت به خود شده و نگرانی از تصویر تن را در زنان مبتلا به سرطان پوست کاهش می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش سلف‌هیلینگ، شفقت به خود، نگرانی از تصویر تن، سرطان پوست

عنوان انگلیسی The efect of self-healing education on self compassion, body image concern and improvement of disease process in suffering from skin cancers
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The purpose of the present study was to asses a the effect of self-healing education on self compassion, body image, concern and improvement of disease process in women with skin cancer. Methods: A quasi-experimental research with pre-test, post-test and follow up with control group was conducted. The population included all women with skin cancer referring to Shahid Rahimi Hospital in Khorramabad city during 2018to2019. Thirthy four volunteers were selected and randomly assignes into two  experimental and control groups (each group sequential included 16-18 people). All participants in the experimental and control group completed the self-compassion questionnaire, body image concern and clinical data on cancer course as a pretest. Education of self-healing therapy was performed for 12 sessions of 90 minutes on the experimental group, but the control group did not receive the intervention. At the end for both groups, the post-test was performed and follow up was done up to two months. Data were analyzed by SPSS software version 19. Results: Self-healing approach increased self-compassion including: self-kindness, correct judgment, common humanity sense, mindfulness (P< 0/01) and decreased body image concern, isolation and over identification (P< 0/05) levels in women with skin cancer. Although self-healing education affected improvement process in skin cancer but this effectwas not statistically significant. Conclusion: Self-healing approach improves self-compassion and reduces body image concern in women with skin cancer.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مژگان سلطانی | Mozhgan Soltani
Department of Psychology, Payame Noor University, Isfahan, Iran
گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایران

زهره لطیفی | Zohre Latifi
Department of Psychology, Payame Noor University, Isfahan, Iran
گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایران

شکوفه موسوی | Shokoofe Moosavi
Department of Psychology, Payame Noor University, Aligoodarz, Iran
گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، الیگودرز، ایران


نشانی اینترنتی http://jdc.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-215&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/92/article-92-2299750.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات