این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
تحقیقات حسابداری و حسابرسی
، جلد ۷، شماره ۲۵، صفحات ۱۱۸-۱۳۳
عنوان فارسی
اولویتبندی ارزشهای شخصی و ویژگیهای فردی حسابداران: نقدی بر آموزش حسابداران
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله رابطه بین ارزشهای شخصی و خصوصیات فردی حسابداران بررسی میشود. بررسی این رابطه از آن جهت اهمیت دارد که گرایش حسابداران به سوی ارزشهای شخصی خاص، میتواند رفتار آنها را در موقعیتهای معین توضیح دهد. به طور مثال پژوهشهای انجام شده در زمینه تفکر اخلاقی نشان دادهاست که علیرغم آموزش اصول و موازین اخلاقی به حسابداران، افراد این حرفه در مقایسه با جامعه، میانگین امتیاز اخلاقی پایینی کسب میکنند. یکی از دلایل احتمالی این پدیده، میتواند تاکید بیش از حدی باشد که در آموزش حسابداری بر لزوم تبعیت حسابداران از اصول و استانداردهای پذیرفته شده حسابداری وجود دارد. در نتیجه این فرایند آموزشی، مجموعه ارزشهای تبعیت (انطباق) در حسابداران تقویت میشود و این درحالی است که آزمونهای تفکر اخلاقی به این ارزشهای تبعیت توجهی ندارند. تحقیق حاضر در سال 1390 با استفاده از نمونهای متشکل از 203 دانشجوی حسابداری و مدیریت به آزمون تاثیر ویژگیهای فردی (جنسیت، سن، رشته، مقطع تحصیلی، سابقه کار، آشنایی با آیین رفتار حرفهای حسابداران رسمی و...) بر اولویتبندی ارزشهای شخصی میپردازد. نتایج تحقیق نشان میدهد که دانشجویان رشته حسابداری در مقایسه با دانشجویان مدیریت، اهمیت بیشتری برای ارزشهای تبعیت قائل هستند. همچنین خصوصیاتی مانند جنسیت و سن تاثیرات با اهمیتی بر اولویتبندی ارزشهای شخصی در دانشجویان داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Prioritization of Accountants’ Personal Values and Individual Characteristics: Some Criticism on Accountants Education
چکیده انگلیسی مقاله
This paper investigates the relationship between personal values and accountants’ individual characteristics. This relationship is important because accountants ‘conformity of some specific personal values can explain their behaviors in special situations. For example, some prior studies in the field of ethical thinking have shown despite of accountants’ ethical education, these persons obtain lower ethical scores in compare of society. One possible explanation for this phenomenon could be educate accountants in a manner that they must to follow accounting principles and standards. As a result of this education system, strength conformity values in accountants. While ethical reasoning tests ignore conformity values. This study used a sample comprised of 203 students in the fields of accounting and business to examine the effects of individual characteristics (Gender, Age, Field, Degree, Experience, Familiarity Code of Ethics and etc.) on the prioritization of personal values. The results show that accounting students have higher emphasis on conformity values. Furthermore, some characteristics such as gender and age have meaningful impacts on the prioritization of personal values.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسن فرجزاده دهکردی |
استادیار گروه حسابداری موسسه آموزش عالی رجا
کبری نورشاهی |
کارشناس حسابداری مدیریت دفتر تالیف و کتب درسی فنی و حرفه ای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
نشانی اینترنتی
http://www.iaaaar.com/article_103920_4b9558648cc15c15af8666e9a50983a1.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/696/article-696-2302024.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات