این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۹، شماره ۱۸۲، صفحات ۷۳-۸۱

عنوان فارسی رابطه نگرش مذهبی با رفتار جامعه پسند با توجه به نقش میانجی همدلی و نوع دوستی در دانشجویان پرستاری و پزشکی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: رفتار جامعه پسند می‌تواند کاربرد های بالینی و روانی- زیستی جهت ارتقای سلامت بیماران را مطرح نماید، هدف از این پژوهش بررسی رابطه نگرش مذهبی با رفتار جامعه پسند با توجه به نقش میانجی همدلی و نوع دوستی در میان دانشجویان پرستاری و پزشکی می‌باشد. مواد و روش‌ها: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان پرستاری و پزشکی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 98-1397 دانشگاه شهید چمران اهواز بود. تعداد 361 نفر از آنان با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌وسیله پرسشنامه رفتارجامعه پسند، پرسشنامه جهت‌گیری مذهبی، شاخص واکنش‌پذیری بین فردی و مقیاس خودگزارش دهی نوع‌دوستی مورد آزمون قرار گرفتند. تحلیل داده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار AMOS انجام گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که نگرش دینی، نوع دوستی و همدلی، همبستگی معنی‌داری با رفتار جامعه پسند دارند (01/0>P). همچنین مدل نهایی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود. یافته‌ها نشان داد نگرش دینی اثر مستقیم و مثبتی بر متغیرهای رفتار جامعه پسند، نوع دوستی و همدلی دارد. به علاوه، همدلی و نوع دوستی بین مولفه نگرش دینی و رفتار جامعه پسند نقش واسطه‌ای دارند. استنتاج: با توجه به نقش نگرش دینی، نوع دوستی و همدلی در پیش‌بینی رفتار جامعه پسند می‌توان از این مدل در ارتقاء رفتار جامعه پسند پرستاران و پزشکان در مداخلات بالینی بهره گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار جامعه پسند، نگرش مذهبی، همدلی، نوع دوستی

عنوان انگلیسی Relationship between Religious Attitude and Prosocial Behavior Considering the Mediating Role of Empathy and Altruism in Nursing and Medical Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Prosocial behavior can offer clinical, psychological, and biological applications to improve the health of patients. The purpose of this study was to investigate the effect of religious attitude on prosocial behavior considering the mediating roles of empathy and altruism in nursing and medical students. Materials and methods: A descriptive-correlational study was performed in 2018-2019 academic year. The research population included all nursing and medical students in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Participants were 361 students selected via convenient sampling. The Prosocial Tendencies Measure, Allport religious orientation, Self-Report Altruism Scale (SRA), and Interpersonal Reactivity Index (IRI) were administered. Data analysis was done using Pearson Correlation Coefficient and structural equation modeling in AMOS. Results: According to the findings, religious orientation, altruism and empathy were significantly correlated with prosocial behavior (P< 0.01). Also, the final model has a good fitness. Religious orientation was found to have direct positive effect on prosocial behavior, altruism and empathy. Empathy and altruism had a mediating role between religious orientation and prosocial behavior. Conclusion: Based on the role of religious orientation, altruism and empathy in predicting prosocial behavior, this model can be used in interventions to promote prosocial behavior in nurses and doctors.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله prosocial behavior, religious orientation, empathy, altruism

نویسندگان مقاله عبدالزهرا نعامی | Abdolzahra Naami
Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University, Ahwaz, Iran
استاد،گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران

مهناز مهرابی زاده هنرمند | Mahnaz Mehrabizadeh Honarmand1
Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University, Ahwaz, Iran
استاد،گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران

سودابه بساک نژاد | Soodabeh Bassak Nejad
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University, Ahwaz, Iran
‌دانشیار،‌گروه‌روانشناسی،‌دانشکده‌علوم‌تربیتی‌و‌روانشناسی،‌دانشگاه‌شهیدچمران‌اهواز،‌اهواز،‌ایران

مهدی حسنوند عموزاده | Mehdi Hassanvand Amouzadeh
Psychology Instructor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, Payame Noor University, Tehran, Iran
مربی، گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

ایوب اسدی فر | Auob Asadi
PhD Student in Psychology, Department of Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

نعمت اله سنایی نسب | Nematollah Sanaeenasab
PhD Student in Psychology, Department of Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6026-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-2305588.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات