این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۹، شماره ۳۳، صفحات ۴۶۳-۴۷۸

عنوان فارسی نقشۀ ذهنی مد اسلامی- ایرانی با تمرکز بر سبک پوشش بانوان 
چکیده فارسی مقاله مد و رسانۀ آن، پوشاک، وسیله‌ای هنری برای بیان عقاید و افکار انسانها قلمداد می‌شود و تنها جوامعی از این منظر آسیب جدّی خواهند دید که در این حوزۀ فرهنگی تقلیدکنندۀ محض باشند. هدف: برای حل این مشکل و تولید پوشاک اسلامی- ایرانی، این تحقیق با هدف بررسی نگرش و ذهنیت مصرف‌کنندگان انجام شد. روش: در این پژوهش با بهره‌گیری از رویکرد کیفی استخراج استعاره زالتمن(زیمِت)، نقشۀ ذهنی مد اسلامی- ایرانی استخراج شد. در این راستا، با 15 نفر از مصرف‌کنندگانی که نسبت به این موضوع درگیری ذهنی بالایی داشتند، مصاحبۀ نیمه ساختاریافته انجام گرفت. یافته‌ها: نقشۀ اِجماعی با 23 سازۀ ذهنی استخراج شد. نتیجه‌گیری: مهم‌ترین سازه‌هایی که باید مدّ نظر طراحان قرار گیرد، عبارتند از: تأکید بر اِلِمان‌های اسلامی، استفاده از شکل اصلی در طراحی، الوان بودن، سنّتی بودن ، استفاده از مفاهیم در طراحی، تنوع ناهنجار رنگها، پیچیدگی در طراحی،کمبود حق انتخاب و تیره بودن.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Mapping Consumers' Mental Map of Islamic-Iranian Fashion Focusing on Women’s Clothing 
چکیده انگلیسی مقاله The tendency toward fashion trends use become so deep that the most original human life in the name of culture also faces serious challenges.  Objectives:The present study aims at managing and examining consumer behavior in the field of marketing, their attitude and mentality. Method: This study aims to take advantage of the phenomenological approach and one of its tools named Zaltman Metaphor Elicitation Technique (Zmet) that is a qualitative research method, to elicit consensus map that indicates mental construct about Islamic-Iranian fashion. In this regard, eleven consumers with high involvement about the Islamic fashion were interviewed according to Zmet technique and consensus map were elicited. Results: The results of the survey indicate that this map contains twenty-three mental constructs. Conclusion: The authors of the research conclude that main constructs including :" Islamic elements ", " Using the main form in design ", " layout ", " being traditional ", " using concepts in design ", " abnormal color variations ", " complexity in design ", " lack of choice " and " darkness " .  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله consensus map, clothes, islamic-iranian fashion, zmet

نویسندگان مقاله کبری بخشی زاده برج |
دکتری مدیریت بازرگانی و استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی. تهران، ایران.

پیمان دیلمی |
کارشناس ارشد رشتۀ مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی. تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_741_abae44de83fbb5193fa6c41a055f58e2.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-2309472.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات