این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۹، شماره ۳۳، صفحات ۴۶۳-۴۷۸
عنوان فارسی
نقشۀ ذهنی مد اسلامی- ایرانی با تمرکز بر سبک پوشش بانوان
چکیده فارسی مقاله
مد و رسانۀ آن، پوشاک، وسیلهای هنری برای بیان عقاید و افکار انسانها قلمداد میشود و تنها جوامعی از این منظر آسیب جدّی خواهند دید که در این حوزۀ فرهنگی تقلیدکنندۀ محض باشند. هدف: برای حل این مشکل و تولید پوشاک اسلامی- ایرانی، این تحقیق با هدف بررسی نگرش و ذهنیت مصرفکنندگان انجام شد. روش: در این پژوهش با بهرهگیری از رویکرد کیفی استخراج استعاره زالتمن(زیمِت)، نقشۀ ذهنی مد اسلامی- ایرانی استخراج شد. در این راستا، با 15 نفر از مصرفکنندگانی که نسبت به این موضوع درگیری ذهنی بالایی داشتند، مصاحبۀ نیمه ساختاریافته انجام گرفت. یافتهها: نقشۀ اِجماعی با 23 سازۀ ذهنی استخراج شد. نتیجهگیری: مهمترین سازههایی که باید مدّ نظر طراحان قرار گیرد، عبارتند از: تأکید بر اِلِمانهای اسلامی، استفاده از شکل اصلی در طراحی، الوان بودن، سنّتی بودن ، استفاده از مفاهیم در طراحی، تنوع ناهنجار رنگها، پیچیدگی در طراحی،کمبود حق انتخاب و تیره بودن.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Mapping Consumers' Mental Map of Islamic-Iranian Fashion Focusing on Women’s Clothing
چکیده انگلیسی مقاله
The tendency toward fashion trends use become so deep that the most original human life in the name of culture also faces serious challenges. Objectives:The present study aims at managing and examining consumer behavior in the field of marketing, their attitude and mentality. Method: This study aims to take advantage of the phenomenological approach and one of its tools named Zaltman Metaphor Elicitation Technique (Zmet) that is a qualitative research method, to elicit consensus map that indicates mental construct about Islamic-Iranian fashion. In this regard, eleven consumers with high involvement about the Islamic fashion were interviewed according to Zmet technique and consensus map were elicited. Results: The results of the survey indicate that this map contains twenty-three mental constructs. Conclusion: The authors of the research conclude that main constructs including :" Islamic elements ", " Using the main form in design ", " layout ", " being traditional ", " using concepts in design ", " abnormal color variations ", " complexity in design ", " lack of choice " and " darkness " .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
consensus map, clothes, islamic-iranian fashion, zmet
نویسندگان مقاله
کبری بخشی زاده برج |
دکتری مدیریت بازرگانی و استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی. تهران، ایران.
پیمان دیلمی |
کارشناس ارشد رشتۀ مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی. تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_741_abae44de83fbb5193fa6c41a055f58e2.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-2309472.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات