این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های فلسفی – کلامی
، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۱۲۰-۱۴۰
عنوان فارسی
فلسفه اسلامی متأخر و علم حضوری
چکیده فارسی مقاله
برخی پیروان امروزی فلسفه اسلامی بر این باور اند که دیدگاه های فیلسوفان متأخر اسلامی در باره علم حضوری می تواند برخی مسائل مطرح در نظریه دانش را حل کند. احتمالاً، خاستگاه این باور دو نظریه مشهور است: دیدگاه علامه طباطبائی در باره بازگشت علوم حصولی به علوم حضوری و دیدگاه آیه الله مصباح یزدی در باره ارجاع بدیهیات اولیه به علوم حضوری. بنا به نظریه اول هر علم حصولی ریشه در علمی حضوری دارد. مسئله ای اصلی در باره باورهای حسّی، چگونگی رابطه توجیهی میان تجربه حسی از یک سو و باورهای حسی از سوی دیگر است. اما در این نظریه توضیحی در باره چگونگی امکان تبدیل علم حضوری به علم حصولی ناشی شده از آن وجود ندارد و بنابراین به حل آن مسئله مهم کمکی نمی کند. همچنین بنا به نظریه آیه الله مصباح ضمانت صحت بدیهیات اولیه به خاطر آن است که بر علومی حضوری مبتنی اند. اما دلایل متنوعی وجود دارند که نشان می دهند علوم حضوری نمی توانند ضمانت صحتی برای بدیهیات اولیه فراهم کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
علم حضوری، علم حصولی، قضیه تحلیلی، بدیهی اوّلی،
عنوان انگلیسی
Late Islamic Philosophy and Knowledge by Presence
چکیده انگلیسی مقاله
According to some contemporary advocates, recent developments have shown that knowledge by presence has a significant role in human knowledge and some contemporary Muslim philosophers have contributed to epistemological progress by focusing on the features and roles of knowledge by presence. Allame Tabatabaei believed that all cases of acquired knowledge depend on cases of knowledge by presence, that is, our acquired knowledge originates from some of our knowledge by presence. But, I think, the main problem of the relation between the original knowledge by presence and the subsequent acquired knowledge remains unsolved. Another source for this belief is the idea that our knowledge of self-evident truths originates from some cases of our knowledge by presence. This view is set forth by Ayatollah Misbah and there were some discussions for and against the idea between Muslim philosophy scholars. However, although there are some attractions in seeking the underlying ground of our knowledge of self-evident truths in reality, there is no compelling account of such a basis in our knowledge by presence.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید علی طاهری خرم آبادی |
فلسفه علم، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://pfk.qom.ac.ir/article_1510_42a62551d343bf0e2fd02121dc13c4c1.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1416/article-1416-2310709.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات