این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۸، شماره ۳۲، صفحات ۱۱-۲۹
عنوان فارسی
بررسی پژوهشهای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات و برنامه درسی از منظر روششناسی پژوهشی و قلمرو موضوعی
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش بررسی پایاننامههای مرتبط با فاوا از منظر روششناسی پژوهشی و قلمرو موضوعی در علوم تربیتی بود. ابتدا 79 پایاننامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی مربوط به سال 1380 تا 1392 از دانشگاههای دولتی شناسایی و با استفاده از روش تحلیل محتوا، چکیده و روششناسی آنها تحلیل و از دادهها برای تعیین وضع موجود قلمرو موضوعی و روششناسی استفاده شد. جامعه دوم 73 نفر از افراد خبره بودند که به روش نمونهگیری ملاکمحور، انتخاب شدند و به پرسشنامه محققساخته پاسخ دادند. یافتهها نشان داد 8/79 درصد پژوهشها با روششناسی کمی، 1/10 درصد با روششناسی کیفی و 1/10 درصد با روششناسی ترکیبی انجام شده است. از لحاظ دامنه موضوعی مرتبط با فاوا 92/32 درصد به مبانی برنامه درسی، 38/30 درصد به عناصر برنامه درسی، 18/15 درصد به مهارتهای یادگیری، 66/12 درصد به دورههای تحصیلی،07/5 درصد به ابزارهای یادگیری، 53/2 درصد به اشکال تلفیق و 26/1 درصد به پیامدهای فاوا پرداختهاند. از نظر خبرگان عناصر برنامه درسی با میانگین رتبهای (12/6)، پیامدهای فاوا (94/5)، ابزارهای یادگیری (67/5)، اشکال تلفیق (10/5)، مهارتهای یادگیری (92/4)، مبانی برنامه درسی و آموزش (74/4) و دورههای تحصیلی (32/4) در اولویتهای بعدی قرار دارند. از لحاظ موضوعی برخی از موضوعات با اولویت بالا، کمتر و موضوعات با اولویت کم، بیشتر مد نظر بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فاوا، روششناسی پژوهش، قلمرو موضوعی، وضع موجود، وضع مطلوب،
عنوان انگلیسی
An evaluation of ICT and curriculum related researches from research methodology and subject domain perspectives.
چکیده انگلیسی مقاله
The main propose of this research was to investigate on thesis related to ICT and education from research methodology and discipline domain. Data was gathered from thesis in public universities and expertise people. 79 thesis related to ICT was identified and analyzed, then Using criteria based sampling 73 expertise selected and answered to researcher made questionnaire. Findings showed: 79/8 researches used quantitative methodology, 10/1 qualitative and 10/1 mixed method. From discipline domain 32/92 related to curriculum foundation and ICT, 30/38 to curriculum elements, 15/18 to learning skills, 12/66 to academic grade, 5/07 to learning tools, 2/53 to forms of integration and 1/26 to ICT effects. From expertise viewpoints curriculum elements with rate main(6/12), ICT consequences (5/94), learning tools(5/67), integration types(5/10), learning skills(4/92), curriculum and instruction foundation(4/74) and courses are in the next priorities. In addition the comparison of expertise wive points with current situation showed that some priority research issues has received less attention and some non-priority issues received more attention.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرهاد سراجی |
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا همدان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
سهیلا صیفوری |
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه بوعلی سینا همدان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_20792_49aa5ec244daee646dd887f237e021c4.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231282.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات