این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه آموزش عالی، جلد ۸، شماره ۳۱، صفحات ۴۷-۶۱

عنوان فارسی بررسی علل و انگیزه‌های تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای در ایران، مطالعه موردی: آموزشکده فنی- حرفه‌ای آیت‌الله حسن‌زاده آملی
چکیده فارسی مقاله با وجود ورود به عصر اطلاعاتی و اقتصاد دانش، زیرساخت‌های صنعتی و مهارت‌های مرتبط با آن برای جوامع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای رسیدن به این هدف، توسعۀ آموزش‌های فنی حرفه‌ای ضروری به نظر می‌رسد. تحقیق حاضر با روش توصیفی به بررسی علل و انگیزه‌های تحصیل در رشته‌های فنی حرفه‌ای در ایران پرداخته است. جامعۀ آماری دانشجویان آموزشکدۀ فنی-حرفه‌ای آیت‌الله حسن‌زاده آملی به تعداد 148 نفر است. با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تک مرحله‌ای رشته‌های (ساخت و تولید قالب‌سازی، مکانیک خودرو و الکترونیک) به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شد و با پرسشنامه داده‌ها گردآوری شد. یافته‌ها نشان داد از دیدگاه دانشجویان؛ قابلیت اشتغال‌زایی، کوتاه‌مدت بودن دوره‌ها و نگرش جامعه نسبت به آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای تأثیر کمتر و در مقابل امکان تحصیل در مقاطع بالاتر، درآمدزایی، فرصت‌های شغلی و تشویق خانواده‌ها تأثیر بیشتری برای ورود به این آموزشکده‌ها داشته است. بر اساس متغیرهای زمینه‌ای و رشتۀ تحصیلی بین دیدگاه پاسخ‌دهندگان در خصوص عوامل هفت‌گانه به جز شغل مادر، تفاوت معنی‌داری مشاهده شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انگیزۀ تحصیل، آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای، عوامل مؤثر،

عنوان انگلیسی Investigation of the Causes and Motivation of Study in Vocational-Technical Courses in Iran: A Case Study
چکیده انگلیسی مقاله Together with the arrival of the information age and knowledge economy, still industrial infrastructure and related capabilities and skills for different communities is important. To achieve this objective, the strengthening and development of professional training seem necessary. This paper aimed to study the causes and motives for attending technical college and professional employing descriptive research design. The population was students of the Ayatollah Hassanzadeh Amoli Vocational-Technical Training Institute which of them a sample of 148 students have been selected using single stage clustering methodology. Data collected by questionnaire. Results showed that from the view point of students, potential employment, short-term training and technical school, society attitude have the less impact on students’ enrollment. In contrast, the effect of factors such as the possibility of higher education, income, employment opportunities and families’ encouragement was high. Based on demographic and contextual variables, there was significant difference among students’ attitudes on seven studied factors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جواد حاتمی |
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

رضا حسن زاده |
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی


نشانی اینترنتی http://journal.sanjesh.org/article_20077_8c652ab097fe89429b04e607c0ca4df2.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231291.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات