این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۸، شماره ۳۱، صفحات ۶۳-۷۶
عنوان فارسی
بررسی رابطۀ بین ادراک از محیط کلاس با سرزندگی تحصیلی دانشجویان، موردمطالعه: دانشکدههای علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران
چکیده فارسی مقاله
هدف این تحقیق بررسی رابطۀ بین ادراک از محیط کلاس با سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشکدههای علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ دانشجویان پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران تشکیل میدادند (6728= N). برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 363 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش آنها با استفاده از روش طبقهای متناسب صورت گرفت. برای گرداوری اطلاعات از پرسشنامۀ ادراک از محیط کلاس و پرسشنامۀ سرزندگی تحصیلی استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامهها با استفاده از نظر متخصصان و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. نتایج نشان داد بین ادراک از محیط کلاس و سرزندگی تحصیلی دانشجویان رابطۀ مثبت و معنیداری در سطح P< 0/01 وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از بین مؤلفه های ادراک از محیط کلاس، تنها مؤلفه انتخاب قابلیت پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان را داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
urvey of the Relationship between Perception of the Classroom Environment and Students Academic Adjustment in the Faculties of Social and Behavioral Sciences, University of Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
In this research the relationship between perception of the classroom environment and students academic adjustment was studied in the faculty of Social and Behavioral Sciences in University of Tehran. The research method was descriptive-correlational and study population consisted of all of the students in the faculty (N=6728). Cochran formula was used to determine the sample size. The number of 363 people were selected as the selection method was stratified. Tow questionnaires was used; perception of the classroom environment and the academic adjustment. Content validity of the questionnaires was confirmed by the experts’ opinions and their reliability was approved by Cronbach's alpha coefficient. In this article the results showed that there is a considerable positive relation (with the P< 0.01) between the perception of the classroom environment and students academic adjustment. The stepwise regression analysis showed that between all the perception of the classroom environment components, only selection component could predict the students academic adjustment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید محمد میر کمالی | seyed mohammad mir kamali
استاد مدیریت آموزشی دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
امین هماینی دمیرچی | homayeni damirchi
دانش آموختۀ کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
محمد امیری |
دانش آموختۀ کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_20078_638caddc93f1c445db25b02ada873603.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231292.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات