این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۸، شماره ۳۰، صفحات ۱۲۱-۱۵۱
عنوان فارسی
بررسی وضعیت ارزشیابی کیفیت در آموزشهای کاربردی
چکیده فارسی مقاله
ارزشیابی و تضمین کیفیت، از جمله مؤثرترین تدابیری است که میتواند نقش تسهیل کنندگی در کیفیت بخشی آموزش عالی ایفا کند. هدف از این پژوهش، بررسی نظام آموزشهای کاربردی (اعم از دانشگاههای علمی-کاربردی و فنی و حرفهای) و بهبود، ارتقاء کیفیت و ارزشیابی و تضمین کیفیت این نوع آموزشهاست. بدین منظور، نظام ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزشهای کاربردی کشورهای آمریکا، فنلاند، هلند، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی و استرالیا به عنوان نمونههایی هدفمند و مطلوب از 5 قاره جهان مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از مؤلفههای بررسی شده در این کشورها، پیشنهادهایی برای ارتقاء و بهبود آموزشهای کاربردی در ایران ارائه شده است. روش پژوهش مورد استفاده در این تحقیق، روش کیفی از نوع تحلیل اسنادی و بررسی تطبیقی است. فرایند ارزیابی درونی در نظام آموزشهای کاربردی ایران بهطور مستمر نبوده و نیازمند تعیین یک چرخه زمانی مشخص بهمنظور تکرار فرایند اعتبارسنجی و استفاده از نتایج بهدست آمده از اجرای فرایند مذکور است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش عالی، ارزشیابی، تضمین کیفیت، آموزشهای کاربردی،
عنوان انگلیسی
Investigating the Status of Quality Evaluation in Applied Education and Training
چکیده انگلیسی مقاله
Evaluation and quality assurance are two of the effective measures that play the role of facilitators in the quality of higher education sector. The purpose of this study is to study the applied education and training systems (including the University of Applied Science and the Technical and Vocational Education and Training) and improving quality, evaluation and quality assurance of these Educations. For this purpose, the system of evaluation and quality assurance of applied education and training in some countries such as United States of America, Finland, Netherlands, South Africa, United Arab Emirates and Australia have been studied as the targeted and desirable examples of 5 continents. By using the studied components in these countries, practical suggestions have been presented for improving applied education and training in Iran. The methodology in this research is qualitative method, analyzing the documents and comparative study. The internal evaluation process in applied education and training system in Iran is not continuously and need to determine a time cycle to repeat the accreditation process and use the results of this process.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا محمدی |
استادیار مرکز تحقیقات،ارزشیابی،اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی سازمان سنجش آموزش کشور
سازمان اصلی تایید شده
: سازمان سنجش
مریم زمانی فر |
کارشناس پژوهشی سازمان سنجش آموزش کشور
سازمان اصلی تایید شده
: سازمان سنجش
فاطمه صادقی مندی | sadeghi mendi
کارشناس پژوهشی سازمان سنجش آموزش کشور
سازمان اصلی تایید شده
: سازمان سنجش
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_15407_3e01b80a46f49421373992bcedc4e579.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231302.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات