این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۸، شماره ۲۹، صفحات ۱۵۳-۱۶۸
عنوان فارسی
مقایسه تقلّب در امتحانات با کاغذ و بدون کاغذ (رایانهای) دانشگاه پیام نور
چکیده فارسی مقاله
تقلّب، از پدیدههای غیراخلاقی رایج در نظامهای آموزشی است که با گسترش فناوری بهطور فزایندهای تسهیل شده و رواج پیدا کرده است. هدف این پژوهش، بررسی تفاوت بین میزان تقلّب در آزمونهای بدون کاغذ با آزمونهای با کاغذ است. روش پژوهش، پیمایش است و دادهها با استفاده از پرسشنامه خود ساخته جمعآوری شدهاند. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز دزفول در سال تحصیلی 92-1393 است که 357 نفر از آنان به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند و در نهایت با استفاده از نرم افزار SPSS19 تجزیه و تحلیل دادهها انجام شد. نتایج آزمون t (259/4) نشان میدهد که تقلّب در امتحانات بدون کاغذ بیشتر از امتحانات با کاغذ است. همچنین بین جنسیت و ارتکاب یا عدم ارتکاب به تقلّب، با توجه به آزمون کای اسکوئر (103/0) و سطح معناداری (748/0)، رابطهای وجود ندارد. همچنین بین سن و ارتکاب یا عدم ارتکاب به تقلّب با سطح معناداری، (021/0) و آزمون کای اسکوئر (88/14) رابطه معناداری بین این دو متغیر مشاهده میگردد. با توجه به گسترش آموزش عالی و پذیرش گسترده دانشجو، پیشنهاد میگردد که پذیرش دانشجو بر اساس صلاحیتهای علمی صورت پذیرد. توجه به این موضوع میتواند میزان تقلّب در دانشگاهها را کاهش دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparing the cheating through paper or without paper (computerized) examinations in the Payame Noor University
چکیده انگلیسی مقاله
Cheating is one of common unmoral phenomenon in the educational systems which has increasingly facilitated and propagated through advancement. Its main aim is studying the difference between the cheating rate in the non–paper and paper examinations. The research method is measurement and data were collected using questionnaire. The research statistical university includes the whole Payame Noor University, Dezful center students in 2013–2014 which 357 individuals of them were chosen as sample through random categorized method. The data were analyzed using SPSS 19 software. t test results (4.259) show the cheating in computerized (without paper) exams is more than paper ones. Also, there is no relationship among gender and committing or non-committing cheat regarding to Chi-square (0.103) test and significance level. Also, there is a significant relationship among age and committing or non-committing cheat with significance level (0.021) and Chi-square test (14.88). Regarding to higher education advancement and widespread acceptance of the students it is proposed that acceptance of students should be based on the specified scientific competence. If the matter is considered, the cheating rate will decreased in the universities
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین زارع |
استاد گروه روانشناسی مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
اسماعیل صفری |
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور مرکز دزفول
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_14815_7667915a8e4a87117e4af518f6fef6e9.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231309.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات