این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۷، شماره ۲۸، صفحات ۳۷-۵۵
عنوان فارسی
مروری بر روشهای تدریس و نقش آنها در توسعه مهارتهای فراشناختی در آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله
مدلهای آموزشی که بر مهارتهای فراشناخت تأکید دارند، در رشد فرایندهای حل مسأله و خودتنظیمی تأثیر معناداری دارند. در پژوهش حاضر، تأثیر روشهای تدریس (حل مسأله، بحث گروهی، پرسش و پاسخ)، بر مهارتهای فراشناختی مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر، کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان است که شامل 4167 نفر بوده و نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 305 نفر برآورده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته بود و روایی محتوایی آن با بهرهگیری از نظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 94/0 محاسبه گردید. نتایج نشان داده است که از دید دانشجویان، نقش روشهای تدریس حل مسأله، بحث گروهی و پرسش و پاسخ بر رشد مهارتهای فراشناخت، بالاتر از سطح متوسط است و آموزش مهارتهای فراشناخت، مستلزم مربیانی است که متعهد به یادگیری مستمر و خودتنظیمی باشند. در واقع، به منظور هدایت نمودن مهارتهای فراشناخت دانشجویان، باید روشهای تدریس مناسبی را به کارگرفت. در مطالعه حاضر، نویسندگان، روشهای تدریس چون حل مسأله، بحث گروهی و پرسش و پاسخ را مورد بحث قرار دادند که مهارتهای فراشناخت را رشد میدهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روشهای تدریس، مهارتهای فراشناختی، برنامه درسی،
عنوان انگلیسی
Overview of Teaching Methods and their Role in Developing Meta Cognitive Skills in Higher Education
چکیده انگلیسی مقاله
Pedagogical models that have stressed on meta cognitive strategies have shown meaningful influxes in increasing problem solving, and self-regulatory processes. This study examined the impact of Teaching Methods (problem solving, group discussions question and cross training) on meta cognitive skills. This study was applied one and the research method was descriptive –survey. Statistical population included all supplementary students at Isfahan University which is the number of 4167 people by Using Cochran formula, 305 subjects. To collect data a researcher-made questionnaire was used which its content validity was confirmed by experts, and its reliability was estimated 0.94 using Coronbach`s Alpha method. Findings showed that the amount of effect of teaching methods (problem solving, group discussions question and cross training) on maturating meta cognition skills from the perspective of supplementary students resulting that larger than average assumption and meta cognitive skills education requires the educators to be committed to continuous learning and self-reflection. In fact, in order to guide meta cognitive skills students should be taught the suitable strategies. In this study, authors discussed a series of Teaching Methods as problem solving, group discussions question and cross training which could develop meta cognitive skills.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Teaching Methods, cognitive skills, Curriculum
نویسندگان مقاله
یاسمین عابدینی |
استادیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
رضا همایی |
استادیار دانشگاه پیام نور استان اصفهان
ستاره موسوی |
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان setarehmousavi@gmail.com
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_14839_ce72e3c4a4187f79583d5533457055c3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231311.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات