این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه آموزش عالی، جلد ۷، شماره ۲۸، صفحات ۹۷-۱۱۷

عنوان فارسی تبیین نقش مؤلفه‌های برنامه درسی پنهان آموزش عالی در بازتولید سرمایه‌های فرهنگی- اجتماعی
چکیده فارسی مقاله مقاله حاضر، نقش مؤلفه‌های برنامۀ درسی پنهان آموزش عالی بر بازتولید فرهنگی- اجتماعی را تبیین نموده است. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است و از استنتاج مبتنی بر تحلیل مفاهیم و مفهوم‌پردازی مجدد نتایج پژوهش‌های پیشین، استفاده‌شده است. یافته‌ها نشان داد که نظریه بازتولید فرهنگی- اجتماعی، با مفهوم سرمایه فرهنگی و اجتماعی پیوند بسیار نزدیکی دارد. در این راستا، مؤلفه‌های برنامه درسی پنهان نظام‌ آموزش عالی (استاد، دانشجو، برنامه درسی، روش تدریس، ارزشیابی، قوانین ‌و مقررات و محیط فیزیکی دانشگاه) بازتولید طبقات اجتماعی بالا و پایین را در قالب برخورداری و محرومیت از فرصت‌ها و امکانات آموزشی دانشگاهی به نحو مثبت و منفی در پی‌دارند. تبلور عینی این رخداد، متأثر از مؤلفه‌های برنامۀ درسی پنهان آموزش عالی، در تعدادی از استنادهای پژوهشی و نیز بحث فرصت‌های آموزشی در نظام آموزش عالی، محسوس است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Explaining the Role of the Hidden Factors of Higher Education Curriculum in Socio- Cultural Capital Reproduction
چکیده انگلیسی مقاله The role of the hidden factors of High education curriculum in socio-cultural reproduction has been explained in the present article. An Analytical–descriptive method has been used here and the conclusion is based on the conceptual analysis and the reconceptualization of the prior studies which has been used. The findings showed that there is a very close link between the theory of socio cultural reproduction and the concept of social and cultural capital. Then, the hidden factors of high education curriculum are (master, student, curriculum, teaching method, evaluation, rules and provisions and physical environment of the universities) followed by the reproduction of upper and lower social classes in the frameworks of being advantaged and disadvantaged negatively and positively from the educational opportunities and facilities of the universities. Objective crystallization of this happening which is under the effect of the hidden factors of high education curriculum is significant in some of the research documents as well as the issues of educational opportunities in the high education system.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی سبحانی نژاد |
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

نجمه احمد آبادی ارانی | ahmad abadi arani
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه پیام نور ته

صمد محمدی |
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)

آزاد محمدی |
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://journal.sanjesh.org/article_14842_77c72b9beca0ecdbbd34723b4516278b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231314.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات