این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۷، شماره ۲۸، صفحات ۱۴۱-۱۶۰
عنوان فارسی
مقایسه قابلیتهای سواد اطلاعاتی دانشجویان حضوری و مجازی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، مقایسه دانشجویان دانشگاههای حضوری و مجازی در برخورداری از مهارتهای سواد اطلاعاتی است. روش این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن را دانشجویان دوره کارشناسی ارشد حضوری و مجازی دانشگاه تهران تشکیل میدهند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان 327 دانشجوی حضوری و 205 دانشجوی مجازی به عنوان نمونه انتخاب شدند و دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته سنجش سواد اطلاعاتی جمعآوری شد. ضمناً روایی آن از طریق نظرات اصلاحی پنج نفر از متخصصان و پایایی آن با محاسبه آلفای کرانباخ به مقدار 89/0 دست آمد. تحلیل دادههای به دست آمده نشان میدهد که میزان سواد اطلاعاتی هر دو گروه دانشجویان حضوری و مجازی، بالاتر از متوسط است و بین دانشجویان حضوری و مجازی، از حیث توان تشخیص ماهیت و گستره اطلاعات، استفاده مؤثر از اطلاعات، درک مباحث اخلاقی – اجتماعی مرتبط با کاربرد و ارزیابی منابع اطلاعاتی، تفاوتی وجود ندارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Comparison between Attending and Virtual Students' Information Literacy Competencies
چکیده انگلیسی مقاله
The main purpose of this study is comparing information literacy competencies between attendance students and virtual students. Methods: The research method is descriptive – survey. The statistical population was all virtual and attendance students of Tehran university. 327 attendance and 205 virtual students were selected by using the random categorization method based on kerjecie and morgan table.In order to collect data a researcher-made questionnaire was used. . The Validity of this tool was confirmed from five expertise points of view and its reliability was estimated as 0/89. Results:. Findings showed that the information literacy competencies of attendance and virtual students were appropriate.Conclusion: There was no significant difference between attendance and virtual students in information literacy competencies and their abilities are the same at 1) Determining the extent of information need. 2) Using information effectively to achieve a purpose 3) understanding legal and ethical aspects of information using 4) critical evaluating of information sources.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرهاد سراجی |
دانشیار دانشگاه بوعلی سینای همدان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
سارا خداویسی |
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه بوعلی سینای همدان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_14844_e5be07102c043ce70dd78a6e44103db4.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231316.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات