این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۶، شماره ۲۳، صفحات ۷-۲۲
عنوان فارسی
مدلهای ارزیابی کیفیت در آموزش عالی بر اساس نیاز مشتریان
چکیده فارسی مقاله
مفهوم کیفیت در بسیاری از بخشهای جامعه توجه زیادی به خود معطوف کرده است و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، مرکزی برای یادگیری و تولید دانش از طریق آموزش و فعالیتهای پژوهشی هستند. بنابراین، این مؤسسات باید آموزش با کیفیت بالا را متناسب با نیاز مشتریان خود فراهم نمایند؛ به طوری که علاوه بر، برآورده کردن نیازها و انتظارات دانشجویان، به رشد اقتصادی جامعه کمک کنند. بنا بر دیدگاه متخصصان کیفیت، اندازهگیری رضایت مشتریان در مؤسسات آموزشی، یکی از بزرگترین چالشها در بهبود کیفیت است. هدف این مقاله، معرفی مدلهای ارزیابی کیفیت در آموزش عالی بر اساس نیاز مشتریان است. روش کار توصیفی تحلیلی است و برای جمعآوری اطلاعات از کتابها، اسناد و مقالههای مرتبط استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که مشتریان نظام آموزشی که شامل مشتریان داخلی و خارجی نظام آموزشی هستند، نیازها و انتظارات متفاوتی از نظام آموزشی دارند و شناخت این انتظارات و برآورده ساختن آنها، یکی از ویژگیهای اصلی دانشگاه پاسخگو و باکیفیت است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزیابی، کیفیت، مدل، آموزش عالی، رضایت مشتری،
عنوان انگلیسی
Models of Quality Assessment in Higher Education Based on the Needs of Customers
چکیده انگلیسی مقاله
The concept of qualityhasattracted a lot of attention to many sectors of society so that universities and institutions of higher education are not an exception to this rule. Universities and higher education institutions are the center of learning. They create knowledge through teaching and research activities. Therefore, these institutions must provide appropriate instructions with high quality based on the needs of their customers. In addition to meeting the needs and expectations of students, they help the economic growth. According to quality experts, measuring satisfaction of customers is one of the biggest challenges in improving the quality of educational institutions. This paper introduces models of quality assessment in higher education based on the needs of customers. The method is descriptive- analytical. For data collection, books, documents and related articles were used. The results indicate that education system includes internal and external customers. They have different needs and expectations of the educational system. Being aware of such needs and expectations and meeting them are one of the main characteristics of accountability and high-quality universities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بتول جمالی زواره | jamali zavareh
کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی
احمدرضا نصر |
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
حوریه شادفر |
دانشجوی دکتری برنامه درسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_15021_9c1d5c0e847ea403b1131d7617bf4b6e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231345.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات