این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۶، شماره ۲۳، صفحات ۹۱-۱۱۵
عنوان فارسی
بررسی برخی از عوامل موفقیت و عدم موفقیت در آزمایشگاههای شیمی عمومی دورههای کارشناسی
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر، بررسی برخی از عوامل موفقیت و عدم موفقیت در آزمایشگاههای شیمی عمومی در دوره کارشناسی است. نمونه پژوهش شامل 183 دانشجوی دختر و پسر در رشتههای کارشناسی علوم پایه، فنی مهندسی و 15 نفر مربی آزمایشگاه شیمی عمومی بودند که از دانشگاههای آزاد اسلامی واحدهای تهران و مرند انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ویژهای که با استفاده از منابع مرتبط و در دسترس تهیه شده بود، جمعآوری شد و روایی آن با سازماندهی مصاحبههای تخصصی با افراد صاحبنظر (6 نفر) مورد بررسی قرار گرفت و متناسب با شرایط ایران بومی شد. پایایی ابزارهای تحقیق نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ (89/0 = α) مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی و نیز استنباطی استفاده شد. در کل، یافتههای پژوهش تأکید دارد که در صورت استفاده از فعالیتهای آزمایشگاهی اثربخش و توجه به برخی از عوامل موفقیت و عدم موفقیت، دانشجویان میتوانند از چنین فعالیتهایی در راستای یادگیری مفهومی شیمی عمومی بهره بیشتری ببرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Study of Success and Failure Factors for General Chemistry Laboratories in Undergraduate Courses
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to investigate the success and failure factors for general chemistry laboratories in undergraduate courses. The sample size consisted of 183 undergraduate science and engineering students (males and females) enrolled in an introductory chemistry course at a postsecondary 4-year university and 15 laboratory assistants from the Islamic Azad universities of Tehran and Marand regions. The research method has been of descriptive-survey type. Data collection was done using a special questionnaire which was developed using available resources, and it was validated and adjusted according to Iran's university conditions, and using interviews with experts (6 persons). The reliability of interviews was investigated and confirmed through the Cronbach Alpha method (α = 0. 89). In order to analyze the data, the descriptive and inferential statistics were used. In general, the research findings revealed that much more could be gained by the students and conceptual learning of general chemistry if students use effective experiments in laboratory experience, and that further emphasis should be given to success and failure factors for the laboratory experience.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عابد بدریان |
استادیار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
اکبر ناصری آذر | naseri azar
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی مرند (Islamic azad university of marand)
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_15025_67de6633249b357b0990f81eb285eb23.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231349.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات