این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۶، شماره ۲۲، صفحات ۷-۲۴
عنوان فارسی
تحلیلی بر منابع سوگیری و خطا در ارزشیابی دانشجویان از اثربخشی تدریس استادان
چکیده فارسی مقاله
در زمینه ارزشیابی اثربخشی تدریس اعضای هیأت علمی، معمولترین شیوه گردآوری دادهها به کارگیری مقیاسهای ارزیابی توسط دانشجویان است. پتانسیلهای موجود برای نتایج نادرست و ابهام در این منبع به تنهایی میتواند به سوگیری و خطای مختلف ارزشیابی منجر شود. این مقاله، با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از دادههای گردآوری شده از پیشینه تحقیقاتی، مقالات و کتب موجود به بررسی این سؤال پژوهشی پرداخته است که چه خطاهایی ادراک دانشجویان از تدریس استادانشان را تهدید میکند. نتایج نشان داد که حداقل هشت منبع سوگیری و خطا در ارزشیابی دانشجویان از تدریس وجود دارد که عبارتند از: خطا در محتوای ابزار ارزشیابی، خطا در تفسیر معانی و نتایج ارزشیابی، نمایش، خطا در پایایی ابزار، اهداف چندگانه ارزشیابی، ناهماهنگی در به کارگیری ابزارها، تأثیرات ارزشیابی، خطا در کاربرد دادهها. از این رو، نظامهای ارزشیابی کنونی برای انعکاس پیوستار گستردهتری از صفات تدریس در تمام گونههای موجود تدریس، نیازمند تغییر و بازنگری هستند. این مقاله در انتها الگویی برای حل این مشکل پیشنهاد مینماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزشیابی، اثربخشی تدریس، سوگیری و خطا، دانشجو،
عنوان انگلیسی
An Analysis of the Sources of Bias and Error in Students’ Evaluation of Teaching
چکیده انگلیسی مقاله
To evaluate faculty members’ teaching effectiveness, the most common method of data collection is using student assessment scales. The potential for false results and the ambiguity of the source evaluation alone can lead to bias and error. This paper by adapting an analytic method using data collected from literature review, articles and books examined this question: “which errors threaten students’ perception of their teachers teaching?” Results showed that there are at least eight sources of bias and error in perception of students as follows: error in instrument content, error in interpretation of the meaning of ratings, showmanship, error in instrument reliability, mixed purposes of evaluation, inconsistent methods of instrument administration, common rating error effects, and errors in data implementation. Therefore, to reflect a border continuum of the teaching characteristics of all sorts of teaching, current evaluation systems need to be reviewed and changed. Finally, the paper proposes a model to solve this problem.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ناصر شیربگی |
عضو هیأت علمی دانشگاه کردستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_15063_6ba3e35ed889ddd5d665e8780f385219.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231352.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات