این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۶، شماره ۲۲، صفحات ۱۰۷-۱۲۷
عنوان فارسی
مبانی روششناختی و فلسفی آموزش از دور، نسلها و نظریههای آن
چکیده فارسی مقاله
هدف تحقیق، ارائه مبانی روششناختی و فلسفی و بیان سیر تحول نسلها و نظریههای مهم آموزش از دور است. برای انجام تحقیق از منابع هدفمند در دسترس و کتابخانهای و از شیوه مروری-تحلیلی استفاده شده است. در سالهای اخیر، آموزش از دور به عنوان یک نظام آموزشی جدید، به علت داشتن تواناییهایی چون استفاده از فنّاوریهای ارتباطی، تعامل هفتگانه، میزان بالای استقلال یاد گیرنده و نبود محدودیت زمانی و مکانی در آموزش، توانسته است برخی از مشکلات نظام آموزش سنتی را حل کرده و به عنوان مکمل و همسو با آموزش سنتی ایفای نقش کند؛ از سوی دیگر، میتوان سازهگرایی را به عنوان مبانی روششناختی، و هستیشناسی را به عنوان مبانی فلسفی این نوع آموزش در نظر گرفت؛ علاوه بر این، این نوع نظام آموزشی در طول پنج نسل دوران رشد و تحول خود، آموزش مکاتبهای، آموزش رادیویی و تلویزیونی، آموزش مبتنی بر رایانه، آموزش چندرسانهای و سرانجام آموزش الکترونیکی را طی کرده تا اینکه دارای پایههای قوی نظریهپردازی از جمله نظریه مطالعه مستقل، صنعتی شدن آموزش، تعامل آموزشی، فاصله تراکنشی و نظریه کنترل آموزشی شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Methodological and Philosophical Foundations of Distance Education and its Theories
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this analytical review is to discuss the methodological and philosophical foundations of distance education. In recent years, distance education has solved many of the problems of traditional education through the use of communication technology, new interaction experiences, learner autonomy, and lack of time and space limitation. On the other hand, constructivism can be considered as the methodological foundation and Existentialism as the philosophical foundation of this type of education. In addition, during five generations of its growth and development, distance education has passed the periods of correspondence education, education through media, computer-based education, multimedia education, and finally electronic education. Now, it possesses solid theoretical foundations, including theories of independent study, industrialization of education, transactional distance, and control in the teaching-learning process.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین نجفی |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_15072_909628df789e3748287732d03c4bc2c1.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231357.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات