این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه آموزش عالی، جلد ۶، شماره ۲۲، صفحات ۱۲۹-۱۴۷

عنوان فارسی رابطه فراشناخت و هوش معنوی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه فراشناخت و هوش معنوی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه انجام شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه رازی بود که در سال تحصیلی 89-90 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند. از بین کلیه دانشجویان، تعداد 200 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های فراشناخت ولز و کارترایت- هاتون (2004) و هوش معنوی عبداله‌زاده و همکاران (1386) پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها علاوه بر روش‌های آمار توصیفی از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t استفاده شد. نتایج نشان داد که هوش معنوی و فراشناخت، رابطه معناداری با عملکرد تحصیلی نداشتند. بین دختران و پسران در فراشناخت و هوش معنوی تفاوتی وجود نداشت، اما در عملکرد تحصیلی (001/0P<) و مؤلفه‌های اعتماد شناختی و باور منفی، تفاوت معناداری بین آنها وجود داشت (05/0P<). با توجه به این یافته‌ها لزوم بازنگری در شیوه‌های آموزشی و شناخت عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی در محیط‌های آموزشی احساس می‌شود
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فراشناخت، هوش معنوی، عملکرد تحصیلی، دانشجویان،

عنوان انگلیسی Relationship of Metacognition and Spiritual Intelligence with Academic Performance of Razi University Students in Kermanshah
چکیده انگلیسی مقاله This study was conducted to investigate the relationship of metacognition and spiritual intelligence with academic performance in Razi University students in Kermanshah in 2010-2011. The statistical population waz Razi University students; 200 samples were selected by cluster random method for this population. They answered Wells & Cartwright-Hatton’s metacognition questionnaire (2004), and Abdollahzadeh’s spiritual intelligence(2007).The data were analyzed by Pearson’s correlation and t-test. Results showed that there was not any relationship between spiritual intelligence and meta cognition with academic performance, and there was not any difference between men and women in terms of metacognition and spiritual intelligence. But there was a difference between them about academic performance (P< 0/001) and cognition trust, and negative belief (P< 0/05). Based on the results, it is necessary to restudy the educational methods, and effective factors of recognition in academic performance in educational environments
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله افسانه شهبازی راد |
دانشجوی دکتری روا ن شناسی دانشگاه لرستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)

جهانگیر کرمی |
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه رازی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)


نشانی اینترنتی http://journal.sanjesh.org/article_15073_c324945c85261125b1506c59f4be6070.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231358.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات