این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه آموزش عالی، جلد ۶، شماره ۲۱، صفحات ۷-۲۶

عنوان فارسی نگاهی به مفهوم توسعه حرفه‌ای هیئت علمی و تجربه‌های موفق در برنامه‌ریزی و اجرای آن
چکیده فارسی مقاله با افزایش فشار اجتماعی برای تحول در کیفیت بروندادهای آموزش عالی، برنامه توسعه حرفه‌ای هیئت علمی جایگاه ویژه‌ای پیدا نمود. در این مقاله، با مرور یافته‌های پژوهشی در سطح ملی و بین‌المللی در باره توسعه حرفه‌ای اعضای هیئت علمی به مفهوم توسعه حرفه‌ای هیئت علمی، محورها و استانداردهای آن و همچنین به چگونگی برنامه‌ریزی و اجرای توسعه حرفه‌ای هیئت علمی در عمل پرداخته می‌شود. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که برنامه‌های توسعه حرفه‌ای هیئت علمی، موجب ارتقای کیفیت زندگی فردی، سازمانی و حرفه‌ای عضو هیئت علمی می‌شود و چهار عامل را در بر می‌گیرد: 1) توسعه آموزشی با ایجاد فرصت‌هایی برای بهبود تدریس و یادگیری 2) توسعه پژوهشی از طریق ایجاد فرصت‌هایی برای کسب موفقیت‌های پژوهشی 3) توسعه فردی با تقویت مهارت‌های برنامه‌ریزی و تغییر، و 4) توسعه سازمانی با توانمند نمودن اعضا برای کسب مهارت‌های مورد نیاز سازمان. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش عالی، توسعه حرفه‌ای، هیئت علمی، یادگیری مداوم،

عنوان انگلیسی A Study of the concept of Faculty Development and the Successful Experiences about Its Planning and Implementing
چکیده انگلیسی مقاله The pressure for evolution in the quality of higher education outputs caused faculty development. In this paper, international and national findings about Faculty Development explain the concept of faculty development, its factors and standards as well as planning and implementing of Faculty Development. The results of this paper indicate that the faculty development cause individual, organizational and professional improvement and include four factors: 1) Instructional development through creating opportunities for teaching and learning improvement, 2) Professional development through creating opportunities for obtaining research success, 3) Personal development by empowering planning and changing skills and 4) Organizational development through empowering organizational skills. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سکینه زاهدی |
دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

عباس بازرگان |
استاد دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://journal.sanjesh.org/article_15074_de435f9cf985e612f1c17f5a3ab95ce1.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231359.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات