این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۶، شماره ۲۱، صفحات ۶۱-۸۸
عنوان فارسی
حرفه علمی (دانشگاهی)
چکیده فارسی مقاله
آموزش عالی با توجه به ویژگیهایی مانند گستردگی اهداف؛ عدم وجود مکانیسمهای اعمال فشار و کنترل از بالا، اثر قوی بر تعیین اهداف سایر حرفههای علمی، مدیریت و هدایت مؤسسات شناخته میشود. برخی معتقدند که مفهوم مفرد حرفه دانشگاهی (علمی) ممکن است یک تصور غلط باشد و حرفه آکادمیک به سختی میتواند با تنشهای زندگی دست و پنجه نرم کند، و از این رو در معرض خطر است؛ در مقابل بعضی بر پویایی آن تأکید میکنند. بحثها در خصوص حرفه علمی به صورت روشن با تودهای شدن آموزش عالی و گرایش به جامعه "یادگیرنده مادامالعمر" یا جامعه اطلاعاتی گره خورده است. تغییر ماهیت و نقش دانش در جامعه به نظر میرسد که با تغییر در آموزش عالی (و تعامل با جامعه) و حرفه علمی همراه بوده است. بحثهای بسیاری در خصوص ماهیت حرفه دانشگاهی مطرح است و در دو دهه گذشته با تغییر نگاه به علم و فنّاوری، حرفه علمی نیز دچار تحول شده است. در مقالهای که پیش رو دارید، ضمن مرور شکلگیری حرفه دانشگاهی، بحرانها و چالشهای پیش رو مورد تحلیل قرار گرفته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Academic profession
چکیده انگلیسی مقاله
Higher education can be characterized by a relatively open set of multiple goals; by loose mechanisms of coercion, control and steering from above by a high degree of fragmentation; and by a strong influence of the principal workers—the academic professionals—on the determination of goals, the management and administration of institutions, and the daily routines of work. Some have argued that the concept of a single academic profession might be an illusion, and that the academic profession can hardly cope with the tensions it has to live with, and that the academic profession is endangered. The concern about the academic profession is obviously entangled with the massification of higher education and the long-standing secular trend towards a “knowledge” society, a society of “lifelong learning”, or an “information” society. Whatever the short-hand title might be, the changing nature and role of knowledge in society seem to be accompanied by changes in higher education (and its interrelationship with society) which are a mixed blessing to the academic profession. There have been raised many discussions on the nature of the academic profession in the past two decades. With the change of attitude to science and technology, scientific profession has changed. In this paper, we review the academic formation of a professional crisis the challenges ahead are analyzed
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
یورگن آندرس | andrés
غلامرضا یادگارزاده مترجم | yadegarzadeh motarjem
عضو هیئت علمی سازمان سنجش آموزش کشور
سازمان اصلی تایید شده
: سازمان سنجش
کورش فتحی واجارگاه مترجم | fathi vajargah motarjem
استاد دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_15077_f8c61d5db2344c1b7eabf3867b736b17.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231362.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات