این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۶، شماره ۲۱، صفحات ۱۲۳-۱۳۸
عنوان فارسی
بررسی وضعیت موجود و مطلوب برنامه درسی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی از دیدگاه دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش، بررسی وضعیت موجود و مطلوب فرآیند برنامه درسی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی در سه زمینه روشهای تدریس، استفاده از رسانهها و ابزارهای آموزشی و راهبردهای آموزش الکترونیکی است. روش این پژوهش، توصیفی پیمایشی است و جامعه آماری این پژوهش 290 نفر شامل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاههای اراک، علامه طباطبایی و تربیت معلم تهران و همچنین دانشجویان ترم آخر مقطع کارشناسی رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاههای اصفهان، اراک، علامه طباطبایی و تربیت معلم بودند. از بین آنها150 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شد. برای اجرای این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته با عنوان بررسی وضعیت موجود و مطلوب برنامه درسی رشته تکنولوژی آموزشی در سه حیطه (روشهای تدریس، ابزارها و رسانهها و راهبردهای نوین آموزشی از جمله فنون آموزش الکترونیکی) دارای 48 سئوال بسته پاسخ از نوع پنج درجهای لیکرت در دو بخش وضعیت وجود و مطلوب تهیه شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 96%درصد برآورد گردید. دادهها با spss و با استفاده از دو روش توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. در روش توصیفی از محاسبه میانگینها و در روش استنباطی از Tstd، واریانس چند راهه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که برنامه درسی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی به طور کلی در این سه زمینه ضعیف عمل میکند و دانشجویان خواستار بهبود و تغییر در برنامه درسی این رشته هستند. همچنین بر اساس یافتهها، برنامه درسی رشته تکنولوژی آموزشی در زمینه استفاده از راهبردهای آموزش از راه دور و آموزش الکترونیکی، بسیار ضعیفتر از سایر زمینههاست
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Survey of Curriculum of Instructional Technology (M.A) In Present and Desirable Situation from View Point of Student
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study is investigating present and desirable situations of curriculum of instructional technology (M.A) from viewpoints of students in Isfahan, Arak, Allame Tabatabaee and Tehran Tarbiat Moalem University. The research questions are in three fields: collaborative teaching methods, technical equipment and new educational technology. The study uses a descriptive analytical method. The statistical population includes graduate bachelor students in their final term and postgraduate students of instructional technology in the university of instructional technology in Isfahan, Arak, Allame Tabatabaee and Tehran Tarbiat Moalem University. The sample of research includes 150 graduate and postgraduate students that were chosen by ranked random sampling. The measuring instrument was a researcher-made questionnaire, which involved 48 close-ended questions in two sections of investigating present and desirable situations with consistent reliability of %96. SPSS was used for data analyzing. Data were analyzed by tstd and annova and tokey. The findings indicate that the average of current situation of curriculum of instructional technology (M.A) is less than the medium level in three fields from the viewpoints of responders and in the desirable situation of curriculum of instructional technology (m.a) is more than the medium level in three fields from the viewpoint of responders.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بهمن زندی |
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
فروغ خسروی |
دانشجوی دکتری برنامه ریزی آموزش از دور پیام نور تهران
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_15080_79b507122b5e545bba85a9e301f4c2c3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231365.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات