این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۵، شماره ۲۰، صفحات ۳۵-۶۰
عنوان فارسی
ابعاد و مؤلّفههای آموزش مهندسی: تحلیلی مبتنی بر ائتلافهای بینالمللی
چکیده فارسی مقاله
هدف این مقاله، تعیین ابعاد و مؤلّفههای آموزش مهندسی براساس تحلیل محتوای مدلهای جهانی است. جامعه مورد مطالعه شامل مدلهای مستخرج از سه ائتلاف و توافقنامه بینالمللی بود که به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها چکلیست و فرمهای محقق ساخته بود و برای تحلیل دادهها از روش کدگذاری باز و کدگذاری محوری استفاده شد. براساس تحلیل انجام شده، هفت بعد برای آموزش مهندسی تعیین شده که در مجموع دارای 27 مؤلّفه است. مدلهای مورد بررسی بترتیب بر فلسفه و هدفهای آموزشی، فضا و امکانات آموزشی، سنجش و ارزشیابی، برنامه درسی، هیئت علمی، دانشجویان و فرآیند تدریس- یادگیری بیشترین تأکید را دارند. وجود هدفهای آموزشی مشخص و دقیق، تأکید آموزش مهندسی بر علم و عمل، تلفیقی بودن برنامههای درسی و فعالیتهای یادگیری، وجود تجارب طراحی- اجرا در برنامههای درسی، فضای آموزشی مجهز و متناسب با یادگیری عملی و تجربی، تأکید بر نیازهای صنعت و جامعه، شایستگی اعضای هیئت علمی، پذیرش و هدایت دانشجو و بهبود مستمر برنامههای آموزشی از جمله نکات برجسته در مدلهای مورد بررسی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Dimensions and Components of Engineering Education: An Analysis Based on International Consortiums
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this paper is to determine the dimensions and components of engineering education based on content analysis of global models. The society in this research includes the derived models of three international consortiums and agreements. The instruments for data collection were checklist and researcher-made forms and for data analysis the open coding and axial coding were used. Based on the content analysis of studied models, seven dimensions including twenty-seven components were identified for engineering education. The models studied mainly emphasize the philosophy and objectives of engineering education, the instructional space and facilities, assessment and evaluation, curriculum, faculty members, students and the teaching–learning process, respectively. The outstanding points of the studied models were: specific and accurate educational objectives; the focus of engineering education on science and practice; integrated curricula and learning activities; design-implement experiences in the curricula; equipped instructional space suitable for experiential and practical learning; focus on society’s and industry’s needs; competence of faculty members, student admission and counseling services; and continuous improvement of engineering programs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Engineering Education, Dimensions, components, Accreditation
نویسندگان مقاله
حسین مطهری نژاد | motahhari nejad
استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، بخش علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
نادرقلی قورچیان |
استاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه مدیریت آموزشی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
پریوش جعفری |
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه مدیریت آموزشی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
محمود یعقوبی |
استاد دانشگاه شیراز، دانشکده مهندسی، بخش مهندسی مکانیک
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_15104_7a7602b74af935c70a4910fd1c2d2af7.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231367.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات