این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۵، شماره ۱۸، صفحات ۴۵-۶۶
عنوان فارسی
تبیین معیارهای نگارشی و ساختاری تألیف و تدوین کتابهای درسی دانشگاهی رشتههای علوم تربیتی، مشاوره و روانشناسی
چکیده فارسی مقاله
در پژوهش حاضر به تبیین معیارهای نگارشی و ساختاری تألیف و تدوین کتابهای درسی علوم تربیتی و روانشناسی و مشاوره پرداخته شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل صاحبنظران برنامه درسی، مؤلفان کتابهای درسی و دانشجویان کارشناسی ارشد بودهاند. به منظور برآورد روایی سئوالهای پرسشنامه و مصاحبه از روایی محتوایی و برای برآورد پایایی سئوالهای سبک لیکرت، از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. پایایی پرسشنامه در حیطه نگارشی70/0 و در حیطه ساختاری 81/0 برآورد شده است. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از مصاحبه از روش مقولهبندی و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پرسشنامه از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج نشان داد در حیطه نگارشی توجه به زبان و ادبیات فارسی و اصول نگارشی توجه به سطح دشواری، تعریف واژههای تخصصی توجه به جدیدترین یافتههای علمی، ساختار منظم در ارائه مطالب و توجه به زمان آموزش توسط مصاحبهشوندگان مورد تأکید قرار گرفته است. در حیطه ساختاری نیز بخشهای مقدمه، پیشگفتار، راهنمای استفاده از کتاب، فهرست مطالب، اهداف کلی کتاب، مقدمه هر فصل، اهداف کلی و جزئی هر فصل، سئوالهای تحلیلی، فهرست منابع مورد استفاده در فصل، و منابع پیشنهادی برای مطالعه بیشتر و نمایهها، اجزای لاینفک یک کتاب درسی را تشکیل میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Explaining the Writing and Structure Criteria for Authoring and Developing Textbooks in Disciplines of Education, Psychology and Consulting.
چکیده انگلیسی مقاله
This study aims to explain the writing and structure criteria for authoring and developing textbooks in disciplines of education, psychology and consulting. In this study, descriptive-survey method has been used. Statistical population of the study included curriculum development experts and the authors of textbooks that their opinions were considered by semi-structured interview. Another Statistical population is MA. Students studying Education, Psychology and Consulting. Researcher-made questionnaire involve Likert rating and multiple choices questions. The experts’ points of view were asked using semi-structured interview. Reliability of this questioner is calculated by Cronbach Alpha Coefficient. Reliability of the questionnaire was 0.70 in writing domain and 0.81 in structure domain. Categorization method was applied in order to analyze the data from interview and descriptive and deductive statistics was used so as to analyze the data from questionnaire. The results of the interviews show that in writing area these features have been emphasized by interviewees: paying attention to Persian language and literature and writing principles, paying attention to the level of difficulty, defining technical words, paying attention to the latest scientific findings, regular structure in content presentation and the Education time. In the structural domain, moreover, preface, introduction, guide to use the book, table of contents, the overall objectives of the book , introduction to each chapter , sub goals and total objectives of each chapter, analytical questions, list of resources and suggested resources for further study and index forms are integral parts of a textbook.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمدرضا نصر |
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
بتول جمالی زواره | jamali zavareh
کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی
محمدرضا نیلی | mohammad reza
عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
محمد آرمند |
عضو هیئت علمی مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_15124_5625f4af4602628ef3e2986e1c09d491.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231382.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات