این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۵، شماره ۱۸، صفحات ۶۷-۸۸
عنوان فارسی
تأثیر نگرش والدین بر عملکرد تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
در مطالعه روابط بین نگرش به رشته تحصیلی و عملکرد تحصیلی باید دو مفهوم بنیادی و نظری نگرش و رفتار را مورد توجه قرار داد. در این تحقیق، سعی شده تا ضمن بررسی نگرشهای موجود (والدین، جامعه و معلمان) نسبت به دانشگاه، تأثیر نگرشهای القاء شده به افراد بر عملکرد آنها سنجیده شود. دادهها از طریق روش پیمایشی و با پرسشنامه محققساخته جمعآوری شد و برای تحلیل دادهها از آزمونهای پیرسون اسپیرمن و t-test استفاده شده است. از جامعه آماری دانشجویان دانشگاه تبریز نمونهای به اندازه 200 نفر انتخاب شده است. نتایج نشان داد فرض تأثیر نگرشجامعه و نگرش خود فرد و موفقیت عملکرد تحصیلی فرد مورد تأیید قرار گرفت؛ در نتیجه میتوان گفت، هر چه نگرش جامعه (دوستان، آشنایان و...) انتظارات و توقعات بیشتری از دانشجو داشته باشند، عملکرد تحصیلی وی بهتر خواهد شد. همچنین هر اندازه که فرد، انتظارات و توقعات بیشتری از خودش داشته باشد، عملکرد تحصیلی بهتری خواهد داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نگرش، موفقیت تحصیلی، نگرش والدین، نگرش جامعه،
عنوان انگلیسی
The Effect of Parent's Attitude on Student's Educational Performance
چکیده انگلیسی مقاله
To examine the relationship between attitude towards field of study and educational performance two concepts should be taken into consideration: attitude and behavior. This study seeks to measure the effects of indoctrinated attitudes to individuals on their performance. Pondering existing attitudes such as parents, teachers and society towards the university, this research also tries to investigate impacts of such attitudes on students' performance in university. Data were gathered using survey method through researcher-designed questionnaire. To analyze data, tests such as Pierson, Spearman, and T were utilized. The population included students from University of Tabriz among whom a sample of 200 people was selected. Finally, the hypotheses considering the effect of society attitude, individual himself, and individual success in performance were approved. As a result, it could be claimed that: The more a society (including friends, relatives etc) expects higher from a student, the better educational performance he will achieve. The more one expects himself, the better educational performance he will gain.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جواد حاتمی |
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
کوروش غلامی کوتنایی | gholami kotanaei
دکتری جامعه شناسی و پژوهشگر سازمان سنجش
سازمان اصلی تایید شده
: سازمان سنجش
ناهیده وطن دوست لاله | vatan doost laleh
کارشناس تکنولوژی آموزشی
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_15125_17fa8ee0328d45ee3425503e17f85ae7.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231383.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات