این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۵، شماره ۱۸، صفحات ۱۱۵-۱۳۸
عنوان فارسی
مقایسه و پایش رفتارهای نظام علم و فنّاوری ترکیه و ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی این مقاله پایش رفتارها و سیاستهای نظام علم و فنّاوری در کشور ترکیه و مقایسه آن با ایران است. در این مقاله، با رویکردی تطبیقی مشتمل بر روش توصیفی- تاریخی بعد از توصیف یا جمعآوری منظم اطلاعات، تفسیر یا تحلیلهای موردنظر براساس سئوالات پژوهشی صورت میپذیرد. نتایج بررسی نشان داد، ترکیه نیز مانند ایران با گسترش کمّی ساختارهای آموزشی، به بهبود نرخهای ثبتنام در آموزش عالی چه در کل و چه در میان زنان دستیافته است. در عین حال افزایش سهم آموزشهای فنی- حرفهای از کل آموزشهای عالی به افزایش شاغلان (نیروی کار) با آموزش عالی (نیروی کار ماهر) از کل شاغلان در این کشور منجر شده است. با افزایش سهم هزینههای تحقیق و توسعه از کل GDP که بهبود نسبتاً چشمگیری از 37/0 در سال 1998 به 73/0 در سال 2008 داشته، همچنین افزایش سهم بخش صنعت و فعالتر نمودن بخش خصوصی در هزینۀ تحقیق و توسعه و دریافت کمکهای خارجی (برای تأمین هزینههای تحقیق و توسعه)، در سال 2010-2011 در شاخص کلی آمادگی تکنولوژیکی و دسترسی به پیشرفتهترین تکنولوژیها توسط شرکتها، از ایران پیشی گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Compare and Monitoring the Behavior of Science and Technology System of Turky and Iran
چکیده انگلیسی مقاله
This article is mainly aimed to monitor behaviors and policies governing science and technology systems in Turkey in comparison with that of Iran. Any interpretation offered here is based on research questions applying comparative –analytical method as well as describing subject and systematic data gathering. One of the most significant findings is that Turkey, just as Iran, has attained to advance its enrollment rate in higher education, both in general and in female sector, through quantitative expansion of educational structures. At the same time, growing share of technical – vocational training of total higher education has led to increasing employed people with higher education (skilled labor force) of total employed community in this country. Improving the share of R&D of total GDP from 37% in 1998 to 73% in 2008, Turkey has tried to increase the share of industry and private sector for funding R&D expenditure, and enjoyed foreign financial aids for research and development. That is why Turkey has overtaken of Iran in indexes of technological readiness and access to the most advanced technologies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نسرین نورشاهی |
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_15127_423966c8e0410c3a2ca8fe631ec7c692.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231385.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات