این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۴، شماره ۱۶، صفحات ۹-۳۰
عنوان فارسی
عدم صداقت علمی تهدیدی برای شرافت نظام آموزش عالی: مروری بر عوامل فردی و زمینهای
چکیده فارسی مقاله
در بسیاری از کشورها، پژوهشهای زیادی به منظور تعیین عوامل مؤثر بر عدم صداقت علمی انجام گرفته است. با این وجود، در ایران پژوهش جامعی برای تعیین عوامل وابسته با این پدیده انجام نشده است. هدف پژوهش حاضر، تعیین عوامل فردی و زمینهای مرتبط با عدم صداقت علمی است. روش پژوهش کتابخانهای بوده و تعدادی از مهمترین واژههای مرتبط با موضوع مانند: اخلاق علمی، کمال علمی، عدم صداقت علمی، تقلب علمی و سوءرفتار علمی در پایگاههای اطلاعات علمی داخلی و خارجی جستجو شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که عدم صداقت علمی باید عملی فراتر از تقلب در آزمون در نظر گرفته شود. به علاوه، متغیرهای فردی (مانند سن، جنس، رشته تحصیلی و ویژگیهای شخصیتی) و زمینهای (مانند: اساتید، قوانین شرافت علمی، شدت مجازاتها و تأثیر همسالان) زیادی وجود دارد که میتواند بر عدم صداقت علمی تأثیرگذار باشد. این عوامل برمبنای پژوهشهای موجود دستهبندی و منابع پژوهشی آن ارائه شده است. راهکارهایی نیز برای جلوگیری از عدم صداقت علمی ارائه شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Academic Dishonesty, a Threat for Honour of Higher Education: A Review on Individual and Contextual Factors
چکیده انگلیسی مقاله
In many countries, numerous researches have been carried out so as to determine the factors affecting academic dishonesty. In Iran, however, there is a lack of research on the issue. The main goal of this study is to review the individual and contextual factors related to academic dishonesty. The library research method was used in this study. Some of the main related terms such as: scientific ethics, scientific integrity, academic dishonesty, academic fraud and cheating were searched in domestic and international scientific databases to evaluate the factors affecting academic dishonesty. The research results indicated that academic dishonesty should be considered beyond cheating in tests and exams. Moreover, there are many individual factors (such as age, sex, field of study, personality characteristics) and contextual factors (such as: faculties and teachers, academic integrity rules, severity of punishments, peer influence) that can be influential on the lack of academic honesty. These factors are classified and presented on the basis of existing research. Some solutions have been also provided for preventing academic dishonesty.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمداصغر امیری | mohammad asghar
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی دانشگاه بیرجند
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بیرجند (Birjand university)
احمد خامسان |
استادیار گروه روان شناسی دانشگاه بیرجند
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بیرجند (Birjand university)
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_15152_8b780ea1dd9f1aed8d8868f6638e8ab4.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231394.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات