این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۴، شماره ۱۶، صفحات ۸۵-۱۰۷
عنوان فارسی
بررسی کاربرد قابلیتهای فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در ارتقاء کیفیت برنامه درسی دانشگاهی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی کاربرد قابلیتهای فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در ارتقاء کیفیت برنامه درسی دانشگاهی از دیدگاه متخصصین با استفاده از الگوی کیفیت برنامه درسی فرانسیس کلاین طراحی و اجرا شده است. این پژوهش به روش توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری در رشتههای برنامهریزی درسی و تکنولوژی آموزشی دانشگاههای تهران (شهید بهشتی، علامه طباطبائی، تربیت مدرس، تربیت معلم، دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات) میباشد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته 9 مؤلفهای بوده که شامل (هدف، محتوا، فعالیتهای یادگیری، نقش معلم، مواد و منابع، گروهبندی، مکان، زمان، سنجش) و 42 گویه در مقیاس لیکرت میباشد که پس از تدوین، روایی آن مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن نیز از طریق فرمول آلفای کرونباخ 960/0 محاسبه گردید. جهت تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (فراوانی، درصد، میانگین، آزمونهای کای دو، f فیشر و آزمون تعقیبی دانکن) استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در هر 9 مولفه، میانگین پاسخهای شرکت کنندگان بیشتر از حد متوسط بوده و مؤلفه اول با میانگین1852/4 و مؤلفه دوم با میانگین 6806/3 به ترتیب دارای بیشترین و کمترین کاربرد میباشند و نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که بین کاربرد قابلیتهای فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در 9 مؤلفه آزمون شده اختلاف معنیداری وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Survey of ICT Application in the Improvement of Academic Lesson Plan Quality
چکیده انگلیسی مقاله
This study aims to survey the applying methods of ICT in the improvement of curriculum planning quality in light of experts’ ideas by using the model of Frances Klein’s curriculum planning quality. This study is based on the descriptive survey research method. The statistical society of study includes all of the scientific members and scholars of lesson planning and instructional technology of Tehran universities (Shahid Beheshti, Alameh Tabatabai, Tarbiat Modares, Tarbiat Moalem, University of Tehran, Azad University, Science and Research Branch). The means of research is a questionnaire which is provided by author including 9 items, such as goal, content, learning actions, the role of teacher, resources, classification, place, time. Measurement and there are 42 cases in the likert comparison which are provided after narration, and its consistency is calculated by Cronbach's alpha coefficient 0/960. In order to examine data, the statistical, descriptive, deductive methods are used (frequency, percentage, middle, Khi Du exam, fisher f, Duncken following exam). The results show that in every 9 item, the mean of answers is higher than average, the first item has the mean of 4/1852, the second item has the mean of 3/6806, which have the most and the least application respectively, the results of variance exam show there is a significant difference between the application of ICT in 9 items of exam.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرامرز ملکیان |
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه (Islamic azad university of kermanshah)
سوزان عارضی |
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه (Islamic azad university of kermanshah)
مریم اسلام پناه |
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه (Islamic azad university of kermanshah)
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_15156_3bbc8dd422a07f593f44ce3468e7b46b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231398.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات