این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه آموزش عالی، جلد ۴، شماره ۱۵، صفحات ۳۳-۵۷

عنوان فارسی مطالعه جامعه‌شناختی موفقیت در کنکور
چکیده فارسی مقاله یکی از ارکان اساسی توسعه در هر جامعه‌ای، موفقیت در تحصیل علم و آموزش در زمینه‌های تخصصی گوناگون و ایجاد فرصت‌های یکسان برای دستیابی همه افراد جامعه به این منابع می‌باشد. لذا کوشش شده است تا تأثیر سه عامل: سرمایه‌ «فرهنگی»، سرمایه «اجتماعی» و سرمایه «اقتصادی» خانواده داوطلب، بر موفقیت در کنکور سراسری، مورد بررسی قرارگیرد. هدف تحقیق، تعیین میزان نقش سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی موجود در خانواده‌های پذیرفته‌شدگان بر موفقیت فرزندانشان در کنکور سراسری است. روش تحقیق بصورت پیمایشی و با تکنیک پرسشنامه‌ای انجام شده است که از نتایج بدست آمده می‌توان ادعا نمود که افزایش سرمایه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در داوطلبان متقاضی ورود به دانشگاه‌ها، موجب افزایش میزان موفقیت آنان می‌باشد. جامعه آماری از بین پذیرفته‌شدگان رشته برق دانشکده فنی دانشگاه تهران و آموزشکده کامپیوتر سازمان سنجش آموزش کشور در سال 1388 می‌باشد. در این پژوهش سه فرضیه و یک سوال مطرح است فرضیه اصلی پژوهش این است که آیا بین سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خانواده با موفقیت در کنکور همبستگی معنی‌داری وجود دارد؟ نتیجه به دست آمده این است که همبستگی در سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی نسبتاً ضعیف و در سرمایه‌های اقتصادی متوسط می‌باشد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد داوطلبانی که از خانواده‌های دارای سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بالاتری برخوردارند در کنکور موفق‌تر می‌باشند. به دیگر سخن هرچه سرمایه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی بیشتر باشد موفقیت در کنکور بیشتر می‌باشد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Sociological survey of success in entrance examination
چکیده انگلیسی مقاله One of the basics of development in each society is success in education and training in different areas of proficiency and providing equal opportunities for equal access to these resources. Hence, it has been tried to investigate the effect of three factors of economy, society and culture which can have influence on success of students in university entrance exam. The success in science education is one of the main pillars of development of a society, which includes, in turn, providing equal opportunities for all citizens to access the educational resources of different professional fields. The purpose of this study is to determine how the cultural, social and economic situations of families affect on the success of their children in University Entrance Exam. In this regard, the cultural, social and economic capitals of the applicants’ families are considered as independent variables. The method of research is survey with the technique of questionnaire. Sample was electronic students of University of Tehran and computer science students of Sanjesh institution in year 1388. Results suggest solidarity is weak and average among cultural and social capitals and economy, respectively. Based on the results of the survey, it can be concluded that the increase of cultural, social and economic capitals of the families of applicants of entering the universities and higher education institutions would increase the applicants’ chance of success
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید مرتضی نوربخش | seyed morteza
عضو هیئت علمی سازمان سنجش آموزش کشور
سازمان اصلی تایید شده: سازمان سنجش

سید مجید حایری | seyed majid
کارشناس ارشد سازمان سنجش آموزش کشور
سازمان اصلی تایید شده: سازمان سنجش


نشانی اینترنتی http://journal.sanjesh.org/article_15177_d9c17e010d13513a76c15c316598f159.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231402.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات