این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۴، شماره ۱۴، صفحات ۹-۲۹
عنوان فارسی
تبیین تأثیر عوامل درونی و برونی دانشگاهها بر روحیه اعضای هیئت علمی
چکیده فارسی مقاله
عامل نیروی انسانی یکی از عوامل بقاء سازمانها است. از دیدگاه کلی، موفقیت هر سازمان بستگی به تلاش و رضایت شغلی کارکنان آن سازمان دارد. حال با توجه به اهمیت نقش روحیه کارکنان در افزایش اثربخشی سازمانها و توجه به این که تاکنون در حوزه روحیه سازمانی در دانشگاهها دولتی ایران، کار پژوهشی انجام نگردیده است، هدف پژوهش حاضر، بررسی و شناخت عوامل مؤثر بر روحیه اعضای هیئت علمی، به منظور ارائه راهکارهایی برای افزایش و تقویت روحیه آنان میباشد. تحقیق حاضر، یک تحقیق توصیفی ـ پیمایشی میباشد که طی آن به توصیف دادههای جمعآوری شده و در نتیجه آن به بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل با روحیه اعضای هیئت علمی (متغیر وابسته) پرداخته شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که اعضای هیئت علمی از روحیه بالایی برخوردارند و بین عوامل مدیریتی، عوامل ساختاری، عوامل مالی، عوامل محیطی، عوامل تسهیلاتی و عوامل آموزشی/ تحقیقاتی و روحیه اعضای هیئت علمی رابطه معنیداری وجود دارد. بر این اساس، سیاستگذاران و برنامهریزان در سطح کلان آموزش عالی و دانشگاهها بایستی به عوامل ذکر شده به ارتقای روحیه اعضای هیئت علمی توجه نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Determining universities’ external and internal factors affecting academic members’ morale
چکیده انگلیسی مقاله
Human force is a key element for organizations’ survival. From a general point of view, any organization’s success depends on its work force effort and job satisfaction. Regarding the importance of the workforce morale in augmenting the efficacy of their organization and the novelty of research on organizational morale in national universities of Iran, the aim of present study is to identify and investigate the factors affecting academic members’ morale in order to provide solutions for promoting and strengthening their spirit. The present study is a descriptive survey research during which we have described the collected data and investigated the relation between independent variables and the academic members’ morale as the dependent variable. The result from this study suggest that academic members enjoy high morale and there is a significant relation among various management, structural, financial, environmental, facilitatory, and educational-investigational factors with academic members’ morale. Based on this data, legislators and planners should consider above factors in raising academic members’ morale in a large educational scale for higher education organizations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسن دانایی فرد |
دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
احمدعلی خایف الهی | ahmad ali khaef elahi
استادیار گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرس تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
سمانه یزدانی |
کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_15189_7e9dec01c98acf8ee7ce9ebeb6249717.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231408.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات