این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۴، شماره ۱۳، صفحات ۹۳-۱۲۰
عنوان فارسی
ضریب تأثیر مجلات حوزه تعلیم و تربیت: نقد و تحلیلی مستند
چکیده فارسی مقاله
مجلات علمی شکل اولیه ارتباط رسمی در حوزه علم هستند. ضریب تأثیر ISI، یک شاخص کتابشناختی است که متوسط نرخ ارجاع در یک مجله را اندازه میگیرد و به صورت گستردهای برای سنجش کیفیت تولیدات علمی افراد، تیمهای پژوهشی یا مؤسسات، مورد استفاده قرار میگیرد. هدف این مقاله، معرفی ضریب تأثیر، آزمون محدودیتهای اصلی در محاسبه آن، کاربردهای آن و ارائه تصویری از ضریب تأثیر مجلات تعلیم و تربیت در بازه زمانی 2005-2000 است. مسائل متعددی در ارتباط با محاسبه ضریب تأثیر وجود دارد که جدیترین آنها مربوط به روایی و اثربخشی آن است. یافتهها بیانگر آن است که مجلات علوم تربیتی تحت شمول مجله گزارشهای استنادات علمی، حدود 11 درصد مجلات فعال، ارجاع داده شده و علمی را به خود اختصاص دادهاند. همچنین مجلات تعلیم و تربیت در ارزشهای مطلق و در مقایسه با سایر حوزههای علوم اجتماعی به صورت نسبی دارای ضریب تأثیر پایینی میباشند. کاربرد و ضریب همبستگی فراکلاسی مبین آن است که مجلات متعلق به طبقه تعلیم و تربیت و تحقیقات آموزشی به صورت نسبی ضریب تأثیر باثباتی در 6 سال مورد آزمون را داشتهاند. این در حالی است که موردی برای مجلات طبقه «تعلیم و تربیت استثنایی» مشاهده نشد. نتایج این تحقیق ما را به این تصمیمگیری هدایت میکند که استفاده از ضریب تأثیر برای ارزشیابی مجلات، مقالات و پژوهشگران باید با دقت همراه باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Impact Factor of Journals in the area of Education and Training: A documentary critique
چکیده انگلیسی مقاله
Scientific journals are the primary mode of formal communication in science. The ISI Impact factor serves as a bibliometric indicator that measures the average citation rate of an article in a journal and has been widely used for the assessment of the quality of scientific production of individuals, research teams or institutions. The purpose of this paper was to present the impact factor, examine the main limitations in its calculation and applications and to give a general overview of the impact factor of education journals for the period of 2000–2005. Several problems related to the calculation of the impact factor have raised serious concerns about its validity and usefulness. Our findings suggest that education journals included in the Journal Citation Reports (JCR) represent about 11% of the active referred academic journals. Education journals have relatively low impact factors in absolute values and in comparison to other Social Science categories. Application of the supraclass correlation coefficient showed that journals belonging to the Education and Educational Research category had relatively stable impact factor values for the examined 6 years. This was not the case for the journals from the Education and Educational Special category. It was concluded that the use of impact factor for evaluation of journals, articles and researchers must be carried out with considerable care.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اسپاسیا توگیا | اسپاسیا توگیا
دانشگاه تسالای یونان
نیکلاس گیلیس | گیلیس
دانشگاه تسالای یونان
غلامرضا یادگارزاده |
عضو هیئت علمی سازمان سنجش آموزش کشور
سازمان اصلی تایید شده
: سازمان سنجش
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_15546_50f62435c5732423981b72d09bd3fd2c.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231419.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات