این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۳، شماره ۱۲، صفحات ۱۲۵-۱۴۴
عنوان فارسی
بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و میزان خلاقیت اعضای هیئت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان زنجان
چکیده فارسی مقاله
مسأله مورد بررسی در این پژوهش بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و میزان خلاقیت اعضای هیئت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان زنجان است. شاخصهای بکار رفته برای اندازهگیری ذهنیت فلسفی عبارتست از: (جامعیت، تعمق، انعطافپذیری) که ارتباط این شاخصها با میزان خلاقیت اعضای هیئت علمی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش، اعضای هیئت علمی دانشگاههای آزاد استان زنجان (440=N) نفر بوده، نمونه مورد نظر از طریق نمونهگیری تصادفی ـ طبقهای انتخاب گردیده است (210=N). در پژوهش موردنظر برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه؛ خلاقیت، ذهنیت فلسفی، استفاده گردیده که هر دو استاندارد بوده و ضریب روائی آنها به ترتیب 81% و 80% برآورده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مشخصههای آماری، نظیر فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و برای بررسی رابطه بین متغیرها، از ضریب همبستگی و برای مقایسه میانگینها در متغیرهای گروهبندی نظیر جنس و رشته تحصیلی از آزمون T مستقل استفاده گردیده است. نتایج پژوهش نشان میدهد: - با توجه به سطح معنیداری (01/0 < p) میتوان با اطمینان 99/0 پذیرفت که بین ذهنیت فلسفی و میزان خلاقیت اعضای هیئت علمی رابطه معنیداری وجود دارد. - بین سه شاخص ذهنیت فلسفی یعنی جامعیت، تعمق و انعطافپذیری، با خلاقیت رابطه آماری معنیداری وجود دارد. - مقایسه انجام گرفته بوسیله آزمون T مستقل نشان میدهد در رشته علوم انسانی و علوم پایه بین ذهنیت فلسفی و خلاقیت اعضای هیئت علمی تفاوت معنیداری وجود ندارد. - مقایسههای انجام گرفته بوسیله آزمون T مستقل با (05/0 > p) نشان میدهد بین میزان خلاقیت اعضای هیئت علمی زن و مرد تفاوت معنیداری وجود ندارد. اما با (01/0 > p) ذهنیت فلسفی در مردان بیشتر از زنان است. - در بین شاخصهای ذهنیت فلسفی نیز تنها عاملی که باعث ایجاد تفاوت شده شاخص تعمق میباشد، به طوری که مردان به صورت معنیداری تعمق بیشتری از زنان داشته، اما انعطافپذیری و جامعیت زنان و مردان تفاوت معنیداری، با یکدیگر نداشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigating the relationship between philosophic mindedness and degree of creativity among faculty members of Islamic Azad University (IAU), Zanjan Branch
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed at investigating the relationship between philosophic mindedness and degree of creativity among faculty members of Islamic Azad University (IAU), Zanjan Branch. To quantify philosophic mindedness, some indices have been used namely comprehensiveness, contemplation, and flexibility whose relationship with the degree of creativity have been analyzed in this study. The population of the study was comprised of 440 faculty members of the aforementioned university, out of which 210 people were selected using stratified random sampling. Data were collected administering creativity and philosophic-mindedness questionnaire with validity indices of %81 and %80, respectively. Both descriptive and inferential statistics indices were applied to analyze the data. To analyze the collected data, we applied some statistical characteristics such as abundance, mean and standard error and to study the relation between variables, we employed correlation coefficient and in order to compare means among grouping variables such as gender and field of study, we used independent T test. The findings of the study indicate that there is a significant relationship between philosophic mindedness and degree of creativity of the faculty members (p< 0.01). Also, there exist significant relationships between three indices of comprehensiveness, contemplation, flexibility and degree of creativity. Applying T test, no significant relationship is found between philosophic mindedness and degree of creativity of the faculty members in humanities and basic sciences. Moreover, there is no significant relationship between male and female professors regarding their creativity (p< 0.05), whereas regarding their level of philosophic mindedness, male exceeded female. Taking the indices of philosophic mindedness into account, contemplation shows a gender difference. That is, male professors present a more significant level of penetration than female (p> 0.01) while both were similar regarding other indices of comprehensiveness and flexibility.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فریبا دمرچیلی | دمرچیلی
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خدابنده زنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی خدابنده (Islamic azad university of khodabandeh)
عبدالحسین رسول نژاد |
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، رئیس دانشگاه آزاد خدابنده
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی خدابنده (Islamic azad university of khodabandeh)
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_15696_8a32cf4dae817962ca6d534f8212ee57.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231428.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات