این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۳، شماره ۱۱، صفحات ۶۳-۸۵
عنوان فارسی
سنجش انطباقی با رایانه
چکیده فارسی مقاله
منطبق کردن دشواری سئوال با سطح ویژگی آزمودنی، کارآترین روش اندازهگیری یک ویژگی است. برای این منظور به آزمودنیها، سئوالهایی ارائه میشود که اطلاعات دقیقی در باره میزان و سطح ویژگی آنها، بدست آید. این موضوع اندیشه زیربنایی سنجش انطباقی است و از یافتهها و نتایج مدلهای نظریه سئوال- پاسخ، در تحلیل سئوالهای آزمون، متأثر است. سنجش انطباقی از نتایج طبیعی تفکر به شیوه بیز در برآورد و بررسی تابع آگاهی سئوال آزمون است، و دارای دلالتهای ضمنی برای برای تفسیر و تهیه آزمون است. این شیوه دارای تقریبهای ساده و متنوعی است. سنجش انطباقی با رایانه (سار)، یک روش پیچیدهتر سنجش انطباقی است. اجرای برنامه سار تکرار فرآیندی دو مرحلهای است که در گام نخست، سئوالی به آزمودنی عرضه میشود که دشواری آن با توانایی فعلی برآورد شده برای او برابر باشد. در گام دوم، توانایی آزمودنی براساس اطلاعات حاصل از پاسخ او به سئوال مرحله اول، برآورد میشود. این گامها تکرار میشوند تا جایی که ملاکهای پایان دادن به آزمون محقق شوند. برنامهریزی واقعی، اجرای عملی و حفاظت برنامه سار ساده نیست. چالشهای عملی و پیچیدگیهای برنامه سار شامل: خزانههای سئوال، حفاظت آزمون، و مسائل مربوط به آزمودنیها.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سنجش انطباقی، سنجش انطباقی با رایانه، نظریه سئوال- پاسخ،
عنوان انگلیسی
Computerized Adaptive Testing
چکیده انگلیسی مقاله
Adaption of the item difficulty level to the subject's characteristics is the most efficient method in characteristics testing. To achieve this goal, a number of items were presented to the subjects to gain an exact understanding of their levels. The above mentioned issue comprises the fundamental idea underlying the adaptive testing which is influenced by the outcomes of the item-response theory in the analysis of a test questions. Adaptive testing is the natural result of Bayesian thinking method in estimating and analyzing the information function of the items and includes some inferences for the preparation and interpretation of the test. This method includes a number of simple and yet various approximations. A more complex method of adaptive testing is the Computerized Adaptive Testing (CAT), which includes a two stage process. In the first stage, an item will be presented to the subjects with the same difficulty level as their current abilities. Then, their abilities will be measured on the basis of their responses to the item of the first stage. These stages are repeated over and over to make the ultimate decision to end the test. Real planning, practical application, and CAT protection demand hard work including: item pools, test security, and examinee issues
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد عسگری |
عضو هیات علمی دانشگاه ملایر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ملایر (Malayer university)
نشانی اینترنتی
http://journal.sanjesh.org/article_16518_579c01c8f2e6cb85e979adb6fd2e6ca6.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-231431.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات